چکیده:
هدف از این تحقیق، بررسی تاثیر کیفیت ادراک شده پخش تلویزیونی و وابستگی بینندگان به تلویزیون بر قصد حضور دراستادیوم فوتبال بود. این تحقیق از نوع همبستگی مبتنی بر مدلسازی معادلات ساختاری است که به روش میدانی انجام شد. جامعه آماری، دانشجویان پسر علوم ورزشی دانشگاههای منتخب استان تهران و البرز بودند که بازی استقلال تهران- تراکتورسازی تبریز از سری مسابقات دوره هفدهم جام خلیج فارس که در استادیوم آزادی انجام شده بود، را از تلویزیون تماشا نمودند. برای تعیین تعداد حجم نمونه درمدلیابی معادلات ساختاری، با در نظرگرفتن 5 تا 15پرسشنامه برای هر متغیر، محقق 225 پرسشنامه درست جمع آوری نمود. شیوه نمونهگیری تصادفی در دسترس بود. ابزار تحقیق براساس مطالعات نظری و تحقیقات اخیر، در قالب یک پرسشنامه 15 سوالی طراحی و تنظیم گردید. جهت روایی ظاهری و محتوایی، پرسشنامه طراحی شده در اختیار ده نفر از متخصصان بازاریابی و اساتید مدیریت ورزشی قرار داده شد و نسخه نهایی با رفع ایرادات و نقاط ابهام اصلاح و ویرایش گردید. پایایی اولیه ابزار تحقیق توسط یک مطالعه راهنما صورت گرفت و روایی سازه نیز با تکیه بر خروجی نرم افزار آماری مورد تأیید قرار گرفت. نتایج حاصل از اجرای مدل در نرم افزار ایموس نشان داد که اثر کیفیت ادراک شده از تماشای پخش زنده بازی و وابستگی به تلویزیون بر تصمیم به حضور تماشاگران در استادیوم موثر است. برگزار کنندگان رویدادهای ورزشی بایستی به عوامل افزایشدهنده کیفیت ادراک شده پخش تلویزیونی نزد بینندگان وابسته تلویزیون توجه نمایند.
The purpose of this research was investigating the impact between the perceived quality of television broadcasting and the dependence of viewers on the television on the intention to attend the football stadium. This research is a correlation type based on structural equation modeling that was done by field method. The statistical population was sport sciences male students of selected universities in Tehran and Alborz provinces, who watched television play of Esteghlal of Tehran- Tractor Sazi of Tabriz from the Premier League series held at Azadi Stadium. In order to determine the number of sample size in the structural equation modeling, with the consideration of 5 to 15 questionnaires for each variable, the researcher collected 225 correct questionnaires. The research tool was based on theoretical studies and recent research in the form of a questionnaire of 15 questions was designed. For visual and content validity, a questionnaire was designed for the ten sport marketing experts and sports management professors and the final version was corrected by correcting and removing defects and ambiguities. The initial reliability of the research instrument was determined by a pilot study and the structural validity of the instrument confirmed by the output of the statistical software. The results showed that the effect of perceived quality of watching live broadcast play and television dependency is effective on the decision to attend the audience in the stadium. The Organizers of sporting events should pay attention to the factors that increase the perceived quality of television broadcasting to TV viewers.
خلاصه ماشینی:
بههرحال، مطالعات قبلی بر رضایت تماشاگران حاضر در استادیوم و عناصر مؤثر در رضایت آنان و قصد بازگشت آنان متمرکز شده بودند یا این مطالعات روی تماشاگران تلویزیونی و هیجان و لذت ناشی از تماشای مسابقه انجام شده بودند؛ اما سابقة انجام پژوهشی که اثر کیفیت ادراکشده از تماشای پخش زندة بازی را بر قصد حضور در استادیوم برای تماشای حضوری بررسی کرده باشد، یافت نشد؛ بنابراین، ا Kim & Berg Cortés Ioannou & Bakirtoglou Theodorakis Howard & Crompton تماشاگران تلویزیونیای متمرکز است که بازی را ازطریق کانالهای تلویزیونی تماشا میکنند، کیفیت بازی را درک میکنند و برای حضور در استادیوم تصمیمگیری میکنند.
بنا 7 ategy"/>ategy"/> مناسب بازاریابی با هدف تشویق هواداران برای حضور در استادیوم، درنظرداشتن کیفیت بازی است و بهطور مستقیم تماشاگرانی آن را درک میکنند که در استادیوم حضور دا Kirmaniv& Rao Buhler and Nufer Yang Park and Manchanda Lee Hayes & Preacher Strategy تماشاگران تلویزیونی درک کنند که درصورت حاضرشدن در استادیوم، چقدر به آنها خوش میگذرد و هیجان زیادی را تجربه میکنند، بهاحتمال فراوان در آینده در استادیوم حاضر میشوند.
چنین امری موجب میشود که بینندگان پخش تلویزیونی احساس کنند که شبکههای تلویزیونی برای آنان ارزش قائل ه 3 h"/>h"/> ، سانگ و وان (2017) در پژوهش تحلیل عاملی دو در دو، مطالعهای تجربی انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که پرشدن استادیومهای کوچکتر تأثیری مثبت بر ارزیابی مخاطبان وفادار از پخش تلویزیونی دا > بنابراین، بهنظر میرسد که ظرفیت اشغالشدة استادیوم همانطورکه در تلویزیون نشان داده میشود، بهعنوان یک سینگال کیفیت درکشدة تیم ورزشی استفاده میشود.