چکیده:
هدف پژوهش حاضر، مدلیابی اثر حمایت اجتماعی والدین، شایستگی ادراک شده و جو مدرسه بر لذت از شرکت در فعالیتهای بدنی دانشآموزان دختر بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است و جامعه آماری آن شامل کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم (10، 11 و 12) شهرستان آزادشهر در استان گلستان (1086 نفر) بود که بر حسب فرمول کوکران، 248 دانشآموز به شیوه انتخاب تصادفی ساده به عنوان نمونه آماری پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای پژوهش، از پرسشنامههای حمایت اجتماعی والدین دانکن و همکاران (2005)، شایستگی ادراک شده ژیانگ و همکاران (2003)، جو مدرسه اندرسون و همکاران (2007) و لذت از شرکت در فعالیتهای بدنی مور و همکاران (2009) استفاده شد. روایی پرسشنامههای توسط 5 نفر از اساتید مدیریت ورزشی تأیید گردید و ضریب پایایی پرسشنامهها با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ به ترتیب 89/0=α، 91/0=α، 78/0=α و 81/0=α محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که حمایت اجتماعی والدین، شایستگی ادراک شده و جو مدرسه بر لذت از شرکت در فعالیتهای بدنی دختران دانشآموز اثری مثبت و معنیدار دارد. با توجه به نقش مثبت حمایت اجتماعی والدین، شایستگی ادراک شده و جو مدرسه بر میزان لذت از مشارکت در فعالیتهای بدنی دختران دانشآموز: مشارکت والدین در فعالیتهای بدنی در کنار دختران خود، حمایت والدین از برنامههای ورزشی مدارس، ارائه برنامههای ورزشی در مدارس بر اساس قابلیتهای ورزشی دانشآموزان و ایجاد فرصتهای بیشتر برای مشارکت ورزشی دانشآموزان دختر پیشنهاد میگردد.
The purpose of present research was to modeling effect of parents’ social support, perceived competence and school climate on pleasure from participation in physical activity of female students. The research method is descriptive correlational type and population of present study consisted of all female secondary high school students (10, 11 and 12) in the Azadshahr city of Golestan province (N=1086), which according to Cochran formula, 248 students were selected as sample size by simple sampling method. For collecting research data, Duncan et al (2005) parents’ social support questionnaire, Xiang et al (2003) perceived competence questionnaire, Anderson (2007) school climate questionnaire and Moore et al (2009) pleasure from participation in physical activity questionnaire were used. Validity of the questionnaires was verified by 5 masters of sport management and internal consistency of questionnaires by using Cronbach's alpha was determined respectively 0.89, 0.91, 0.78 and 0.81. Descriptive and inferential statistics methods were used for data analysis. The results of study showed that parents’ social support, perceived competence and school climate have a positive and significant effect on the pleasure from participation in physical activity of female students. Considering the positive role of parents’ social support, perceived competence and school climate on the pleasure from participation in physical activity of female students: parent participation in physical activity with their daughters, parent support for school sports programs, provide sports programs in schools based on the sporting capabilities of students and creating more opportunities for sports participation of female student recommended.
خلاصه ماشینی:
لذتبردن دانشآموزان از فعالیتهای بدنی در مدارس بهاحتمال بسیار زیاد بر تصمیمهای آن Grasten & Watt Jin & Yun Budd, McQueen, Eyler, Haire-Joshu, Auslander & Brownson Hoare, Stavreski, Jennings & Kingwell Dismore & Bailey Dudley, Okely, Pearson & Cotton Michael, Coffield, Sarah, Lee & Fulton بدنی در آینده اثری مثبت خواهد داشت (کراوز 1 ، 2014).
از این دیدگاه میتوان چنین دریافت که حمایت اجتماعی والدین در فعالیتهای بدنی بهعنوان یک مدل برای کودکان و نوجوانان عمل میکند و میتواند بر بسیاری از رفتارهای آنها ازجمله کسب ل 9 Bowker & Hermans"/> Bowker & Hermans"/>، 2012)؛ بنابراین، کودکان و نوجوانان با داشتن وا Krause Coulter & Woods Scanlan, Simons, Carpenter, Schmidt & Keeler Adachi & Willoughbys Davison, Cutting & Birch Edwardson & Gorely Raudsepp Molloy, Dixon, Hamer & Sniehotta Salvy, Haye, Bowker & Hermans بیشتر احتمال دارد که درگیر فعالیتهای جسمانی باشند که این امر بر میزان نشاط و شادابی آنها نیز اثرگذار خواهد بود (تروست و لاپرینزی 1 ، 201 > عوامل فردی همچون شایستگی ادراکشده بههمراه عوامل بیرونی میتوانند بر میزان مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای بدنی و پیامدهای آن اثرگذار باشند.
پژوهشها نشان دادهاند که عوامل بسیاری مانند حمایت والدین (شن و همکاران، 2016)، شایستگی ادراکشده (برازندل، 2013)، جو مدسه (جانسون و همکاران، 2017)، میزان مهارتهای حرکتی (دادلی و همکاران، 2011) Cheng, Mendonca, & Farias Junior Shen, Centeio, Garn, Martin, Kulik, Somers & McCaughtry Jaakkola, Yli-Piipari, Watt & Liukkonen Johnson, Erwin, Kipp & Beighle بدنی (دیسمور و بیلی، 2011) میتوانند موجب افزایش لذت مشارکت در فعالیتهای بدنی شود؛ باوجوداین، بررسی عوامل مؤثر در میزان لذت مشارکت از فعالیتهای دربین دانشآموزان دختر موضوعی است که تاکنون در کشور ما بررسی نشده است که این امر ضرورت انجام این پژوهش را آشکار میکند.