چکیده:
خرید تفننی یکی از جنبههای بسیار مهم رفتار مصرفکننده و یک مفهوم حیاتی در بازار است. به محض افزایش درآمد و توان خرید، خریدهای تفننی افزایش یافته و بصورت یک پدیده غالب در رفتار مصرفکننده نمایان میشود. طبق ادبیات موجود اگر مصرفکنندگان فقط به هنگام نیاز خرید کنند، اقتصاد بازار با شکست مواجه میشود که این خود به وضوح اهمیت و نقش خرید تفننی در بازارهای مصرفی را نشان میدهد.
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر گرایش به مد و محیط فروشگاه بر روی رفتار خرید تفننی مشتریان بود. به منظور جمع آوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد. این پرسشنامهها در پاساژ یاس تهران توزیع و در نهایت تعداد 273 پرسشنامه برای پژوهش حاضر قابل استفاده بود. از مدل سازی معادلات ساختاری به منظور تحلیل دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد که گرایش به مد و محیط فروشگاه هم به صورت مستقیم و هم به صورت غیر مستقیم و از طریق احساس مثبت بر روی رفتار خرید تفننی مشتریان تأثیرگذار هستند.
خلاصه ماشینی:
با توجه به افزایش درآمد افراد و دسترسی به اعتبارات مختلف ، خرید تفننی به عنوان یک رفتار مهم و رایج در کسب و کار خرده فروشی شناخته شده است ( ,Park, Kim ;٢٠٠٠ ,Drury Dittmar ٢٠١١ ,Sato Verplanken ;٢٠٠٦ ,Forney).
Park, et al) از طرفی برخی از محققین بازاریابی معتقدند که برخی از ویژگیهای فردی مشتریان بر روی رفتارخرید تفننی آنها تأثیرگذار است ( ;٢٠١١ ,khoshpanjeh abdolvand, hanzaee, rahnama, ٢٠٠٠ ,Faber Youn ;٢٠٠١ ,Herabadi Verplanken ).
بنابراین پژوهش حاضر به دنبال بررسی رابطه و میزان تأثیر گرایش به مد و ویژگی های فردی مشتریان بر روی رفتار خرید تفننی آنها است .
یافته های هانگ و همکاران (١٩٩١) به این نکته اشاره دارد که میزان گرایش به مد مصرف کنندگان ممکن است رفتارهای خرید تفننی مبتنی بر مد را در میان افرادی که به صورت عادت از پوشاک مد روز استفاده میکنند، افزایش دهد (٢٠٠٩ ,.
Park, et al)، تعاملات اجتماعی( Chomvilailuk and ;٢٠٠٠ ,Milliman Turley ٢٠١٤ ,butcher)، کمبود کنترل ١١(٢٠٠٠ ,Faber Youn )، فرهنگ ( ;٢٠٠٢ ,Lee Kacen ٢٠١٣ ,Pornpitakpan and han) و عوامل موقعیتی مثل در دسترس بودن پول و زمان ( Chang and ٢٠١٤ ,Eckman) عواملی هستند که در پژوهش های گذشته به عنوان عوامل اثر گذار بر خرید تفننی شناخته شده اند.
جدول ٢- مقادیر مربوط به بخش بیرونی مدل {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 222 نتایج بررسی معیارهای مربوط به روایی همگرا نشان داد که : ١- همه مقادیر محاسبه شده برای بارهای عاملی شاخص های مشاهده شده ، بیشتر از حداقل مقدار معیار ٠,٥ است ، لذا از لحاظ این معیار، ابزار مورد استفاده در پژوهش دارای رواییهمگرا میباشد.