چکیده:
این مقاله با هدف تبین ابعاد، سطوح و کارکرد سرمایة اجتماعی در سازمانهای آینده تدوین شده و بر این مهم تأکید دارد که سازمانهای آینده بهویژه سازمانهای داوطلبانه و مردمنهاد، بیش از پیش به سرمایة اجتماعی و کارکردهای آن نیازمند هستند. این مطالعه به روش پیمایشی و با ابزار پرسشنامه، کارکردهای سرمایة اجتماعی را در سازمان آینده از دیدگاه خبرگان کلیدی (نمونة 60 نفری از خبرگان) بررسی و تحلیل نموده است. نتایج حاصل از مطالعه نشان میدهد مهمترین عناصر سرمایة اجتماعی سازمانهای آینده در سطح جامعه «کسب و ارتقای آگاهی مشترک، جلب اعتماد عمومی و اعضا، مشارکت و همکاری عمومی، ایمان بهعنوان عنصر بنیادین و خاص سرمایة اجتماعی جامعة اسلامی» هستند. توسعة سرمایة اجتماعی در سازمان بسیج منجر به توسعه و تعمیق ویژگیهای سازمانهای آینده ازجمله تأکید بر ارزشهای جمعی و مشترک، مشارکت و همکاری خودجوش، حفاظت و صیانت ارزشی، مسئولیتپذیری و تکلیفگرایی عمومی، ایمان قلبی و باور راسخ به هدفها و آرمانها، بهرهگیری از قدرت هنجاری و معنوی، توسعة کار گروهی، همبستگی و انسجام سازمانی میشود.
This paper aims to explain the dimensions, levels and function of social capital in future organizations, and emphasizes that future organizations especially voluntary and people-oriented organizations, need social capital and its functions more than before. This study is a survey research and by using a questionnaire studied and analyzed the social capital functions in the future organization from the point of view of key experts (a sample of 60 experts). The results of the study show that the most important elements of social capital of the future organizations at the community level are “acquiring and promoting common knowledge, gaining public and member’s trust, public participation and cooperation, belief as the fundamental element of the social capital of the Islamic community. The development of social capital in the Basij organization has led to the development and deepening of the future organizations’ characteristics, including the emphasis on collective and common values, spontaneous participation and cooperation, the value-based protection and safeguarding, accepting responsibility and public commitment, the bottom of heart belief and the firm conviction in the goals and ideals, utilization of normative and spiritual power, team-work development, organizational solidarity and coherence.
خلاصه ماشینی:
پیشینۀ تحقیق جدول شمارة (١) گزیده پژوهش ها و مقاله های مرتبط با موضوع {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} در مقام ارزیابی این آثار باید گفت که در بیشتر آثار موجود در ایـن حـوزه ، بـه شکل تک بعدی و توصیفی به یکی از موضوع های سرمایۀ اجتمـاعی، سـازمان و یـا بسیج تأکید شده است و کمتر به تبیین رابطه و تأثیر سـرمایۀ اجتمـاعی در سـازمان توجه گردیده و سرمایۀ اجتماعی بیشتر به عنوان متغیر وابسته و مفهوم نظری برآمده از جامعه شناسی و جامعه شناسان غربی مورد توجه بوده است ؛ در حالی کـه در ایـن مقاله نقش و تأثیر سرمایۀ اجتماعی با مفهوم بومی و اسلامی خاص جامعۀ اسـلامی به عنوان یک متغیر مؤثر در توسعۀ سازمان های آینده و به ویژه سازمان بسـیج مـورد توجه قرار گرفته است .
در ایـن تحقیـق ضـمن مـرور نظریه ها و رویکردهای مختلف سرمایۀ اجتماعی، ابعاد و ویژگیهای سازمان های آینـده در نسبت با سازمان بسیج (وضعیت حال و آینده ) تحلیل و همچنین میزان تأثیر سـرمایۀ اجتماعی در توسعۀ این ویژگیها در سازمان آیندة بسیج از دیدگاه کارشناسان کلیدی و خبرگان بررسی شده است .
نتایج این تحقیق نشان داد سرمایۀ اجتماعی مـیتوانـد سـازمان آیندة بسیج را از یک سازمان مبتنی بر ایمان قلبی و باور راسخ به اهداف و آرمـان هـا و آرمان گرا و کمال جو در وضعیت کنونی بـه سـازمانی مبتنـی بـر «ارزش هـای جمعـی و مشترک، انگیزه های جمعی، مسئولیت پذیری و همکاری خودجوش » تبدیل کند.