چکیده:
مسئله تحقیق پیش رو در مورد دلایل قرآنی نظریّه تسلیم پذیری، یعنی انقیاد محض منتظران در پیشگاه عموم ائمه هدا و به خصوص در محضر امام عصر عجّل الله تعالی الشّریف با محوریت مسئله عصمت ائمه تسلیم، پیشگاه، ائمه هدا علیهم السّلام، امام عصر عجّل الله تعالی الشّریف، مسئله عصمت علیهم السّلام است که در جهت تسلیم انسان در برابر خدا و رسول صلّی الله علیه و آله و سلّم بوده و از مراتب بالای الزامات دینی (مرتبه ایمان و یقین) محسوب میشود. سرّ تسلیم در برابر ائمه هدا علیهم السّلام، مانند تسلیم در برابر قرآن، معصومیت ائمه هدا علیهم السّلام است. اما از دید اکثر اهل سنت، بر خلاف شیعه، محدودیت عصمت صرفا به انبیا علیهم السّلام آنهم در زمان نبوت، باعث شده رویکرد متفاوتی در قبال فرمانبری پیش بگیرند و در نتیجه عدم تسلیم در گفتار و رفتار آنان در برابر ائمه علیهم السّلام صورت بگیرد؛ در صورتیکه این امر با صریح آیات قرآن در تناقض است. این تحقیق به روش توصیفی و تحلیل محتوای کیفی، ضمن تبیین ماهیت تسلیم، مراتب الزامات دینی و دلایل قرآنی تسلیم در برابر ائمه هدا: و عصمت آنان، به این نتیجه رسیده است که تسلیم و اطاعت محض در پیشگاه امام معصوم علیه السّلام در هر عصری از باب«کلهم نور واحد» ضرورتی دینی و عقلی است و بدون داشتن آن، ایمان واقعی تحقق نمییابد.
خلاصه ماشینی:
اما از دید اکثر اهل سنت، بر خلاف شیعه، محدودیت عصمت صرفا به انبیا( آنهم در زمان نبوت، باعث شده رویکرد متفاوتی در قبال فرمانبری پیش بگیرند و در نتیجه عدم تسلیم در گفتار و رفتار آنان در برابر ائمه( صورت بگیرد؛ در صورتیکه این امر با صریح آیات قرآن در تناقض است.
این تحقیق به روش توصیفی و تحلیل محتوای کیفی، ضمن تبیین ماهیت تسلیم، مراتب الزامات دینی و دلایل قرآنی تسلیم در برابر ائمه هدا( و عصمت آنان، به این نتیجه رسیده است که تسلیم و اطاعت محض در پیشگاه امام معصوم( در هر عصری از باب«کلهم نور واحد» ضرورتی دینی و عقلی است و بدون داشتن آن، ایمان واقعی تحقق نمییابد.
ک: خزاز رازی،1401: ص71؛ ابن ابی زینب، 1397: ص93 و جوهری بصری، بیتا: ص24) که در صورت اثبات شأنی برای یکی از آنان، همان شأن تا امام عصر( ثابت است، به دلیل دستور صریح قرآن کریم و رسول اکرم( همسو با تسلیم انسان در برابر خدا بوده و از مراتب بالای تسلیم محسوب میشود.
ک: فخر رازی،1420: ج4، ص63 و ج10، ص127-129و طباطبایی، 1417: ج1، ص300-308) و همینطور در مورد عصمت اهل البیت( و قطعی بودن آن، ذیل آیه تطهیر، به ویژه در متون تفسیری شیعیان بحث شده، به طور جداگانه نیز کتابهایی به عنوان تجلی ولایت در آیه تطهیر (جوادی آملی، 1388) و پرسمان عصمت (بابایی، 1388) در این مورد و با استناد به همین آیه شریفه نوشته شده است.