چکیده:
از جمله زمینههای توسعه در آموزش عالی حرکت به سمت بهرهمندی از نظامهای دانشگاهی با ویژگیهای نسل سوم است. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر تبیین شاخصهای دانشگاه نسل سوم و بررسی میزان دستیابی دانشگاه شهید باهنر کرمان به این شاخصها از دیدگاه مدیران دانشگاه و اعضای هیئت علمی بود. پژوهش حاضر از نوع پژوهشهای کیفی، از نظر شیوه جمعآوری دادهها توصیفی و طرح آن نیز پیمایشی (زمینهیابی) با روش مصاحبه بود. جامعه آماری شامل همه اعضای هیئت علمی و مدیران دانشگاه شهید باهنر کرمان (629 نفر) بود که 15 نفر با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش مقولهبندی استفاده شد. نتایج نشان داد که پنج شاخص اصلی دانشگاه نسل سوم شامل مهارتآموزی، کارآفرینی، استقلال همهجانبه، تعامل دانشگاه با جامعه و خلاقیت و ایدهپردازی است. همچنین دانشگاه برای دستیابی به این شاخصها نیازمند توجه به زمینه سازی برای نهادینه شدن تفکر کارآفرینی، استقلال سیاسی و اقتصادی دانشگاه، ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه، حمایت از شرکتهای دانش بنیان و افزایش فرصتهای مطالعاتی و بهروزرسانی است. نتایج نشان داد که هیچ کدام از ویژگیهای دانشگاه نسل سوم به صورت کامل در دانشگاه شهید باهنر کرمان وجود ندارد و این دانشگاه هنوز در نسل اول (آموزشمحور) یا در مرحله گذار به نسل دوم دانشگاهی (پژوهشمحور) قرار دارد و در برخی از شاخصها از جمله ویژگی دانشگاه وابسته به شبکه(نت) و تحقیقات فرارشتهای و میانرشتهای تا حدودی در حال نزدیک شدن به دانشگاه نسل سوم و در سایر شاخصها از جمله استقلال، بهرهبرداری از دانش و بینالمللی بودن ضعیف است
خلاصه ماشینی:
نتايج نشان داد که هيچ کدام از ويژگي هاي دانشگاه نسل سوم به صورت کامل در دانشگاه شهيد باهنر کرمان وجود ندارد و اين دانشگاه هنوز در نسل اول (آموزش محور) يا در مرحله گذار به نسل دوم دانشگاهي (پژوهش محور) قرار دارد و در برخي از شاخص ها از جمله ويژگي دانشگاه وابسته به شبکه (نت ) و تحقيقات فرارشته اي و ميان رشته اي تا حدودي در حال نزديک شدن به دانشگاه نسل سوم و در ساير شاخص ها از جمله استقلال ، بهره برداري از دانش و بين المللي بودن ضعيف است .
تجاري سازي دانش ، انتقال و تبديل فناوري ، ارتباط با جامعه (صنعت )، مشارکت سه گانه صنعت ، دانشگاه و دولت ، توسعه مهارت هاي دانشجويان براي بازار کار جهاني ، پاسخگويي راهبردي به تقاضاي توده اي براي آموزش عالي ، بين المللي سازي فرايندهاي دانشگاهي ، پاسخگويي به نيازهاي محلي و منطقه اي و استقلال de &Knight ;٢٠٠٦ ,Knight &Altbach ;٢٠٠٦ ,Hannon &Gibb ) (٢٠١٨ ,Wit از جمله شاخص هاي ديگر دانشگاه کارآفرين يا نسل سوم است .
et al با بررسي عميق ادبيات پژوهش درباره دانشگاه کارآفرين که برچسب اصلي دانشگاه نسل سوم است ، طيف وسيعي از ويژگي ها و مسائل مرتبط با اين نسل دانشگاهي را مشخص کرده اند که برخي از مهم ترين آنها شامل تجاري سازي ، انتقال و تبادل فناوري ، ارتباط نزديک تر دانشگاه با همه ذينفعان ، اشتغال پذيري و رشد مهارت هاي دانش آموختگان براي بازار جهاني ، رقابت پذيري ، استقلال و خودمختاري مالي دانشگاه و آزادي آکادميک است .