چکیده:
تعریف نشدن دقیق و تجزیه و تحلیل مناسب ریسهای منابع انسانی نه تنها مدیریت منابع انسانی را با مشکل مواجه می سازد، بلکه به تضعیف عملکرد سازمان منجر خواهد شد. در پرتو شناسایی ریسک های منابع انسانی، سازمان می تواند از طریق مقابله با آنها به صورت متقابل تعالی فردی و سازمانی را به ارمغان آورد. از این رو، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و ارزیابی ریسک های منابع انسانی در نظام آموزش عالی انجام شد. این پژوهش از نظر روش آمیخته، بر مبنای پژوهش های کیفی و کمّی و از نوع پژوهش های قیاسی استقرایی بود. جامعه آماری خبرگان بودند که با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی و بر اساس اصل کفایت نظری، 30 نفر از آنان به عنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در بخش کیفی مصاحبه و در بخش کمّی پرسشنامه بود که روایی و پایایی آنها به ترتیب با استفاده از شاخص CVR و آزمون کاپای کوهن و روایی محتوایی و پایایی آزمون مجدد تایید شد. داده های کیفی با نرم افزار Atlas.ti و روش کدگذاری و داده های کمّی با روش Delphi Fuzzy تحلیل شدند. نتایج پژوهش مشتمل بر شناسایی انواع ریسک های منابع انسانی و تعیین اولویت آنهاست. نتایج پژوهش نشان داد که مهم ترین ریسک های شناسایی شده ریسک منسوخ شدن دانش و مهارت منابع انسانی، ریسک عدم تخصصی سازی کارراهه شغلی، ریسک فرسایش سرمایه انسانی، ریسک فلات زدگی شغلی و ریسک نبود خلاقیت و نوآوری منابع انسانی هستند.
خلاصه ماشینی:
بدين ترتيب ، فرايندي که قابليت سازمان را در شناسايي زودهنگام ، تجزيه و تحليل ، کنترل پيامدهاي نامطلوب و همچنين پيشنهاد انجام دادن اقدامات پيشگيرانه و اثربخش را براي کاهش يا خارج نشدن کارکنان ماهر و دانشگر در سازمان فراهم مي آورد، شناخت ريسک هاي خاص سازماني به ويژه ريسک هاي مرتبط با نيروي انساني است -Al &Merna ) (٢٠٠٥ ,Thani.
در حقيقت ، بي توجهي به سرمايه هاي انساني در آموزش عالي و مديريت ضعيف آنها، به ويژه در عرصه ريسک هاي مرتبط با اين منبع حياتي ، مي تواند بزرگ ترين تهديد براي موفقيت بلندمدت ، ناتواني در کسب اهداف راهبردي ، انحراف از برنامه ها و ترک همکاري کارکنان با سابقه را براي آموزش عالي کشور در پي داشته باشد (٢٠١٥ ,Melichar &Oborilova, Myskova ).
با توجه به مسئله بيان شده ، در پژوهش حاضر تلاش شد تا ضمن شناسايي انواع ريسک هاي منابع انساني در نظام آموزش عالي ، مشخص شود که ريسک هاي منابع انساني در دانشگاه هاي کشور از چه اولويتي برخوردارند؟ مباني نظري پژوهش ريسک هاي منابع انساني : کلمه ريسک از واژه يا عبارت ايتاليايي riscare به معناي جرئت کردن وارد زبان انگليسي شده است ؛ بدين معنا که سازمان ها پول خود را با قبول مخاطراتي براي افزايش بازدهي (سودآوري ) سرمايه گذاري مي کنند که درواقع ، اين قبول مخاطره بر موفقيت سازمان در دستيابي به اهداف تأثير مي گذارد (٢٠١١ ,Robbins &Meyer, Roodt ).