چکیده:
از جمله چالشهای مهم سازمانها این است که بسیاری از برنامههای استراتژیک با موفقیت اجرا نمیشوند. قابلیتهای فناوری اطلاعات با فراهم آوردن بستر ابزاری و اطلاعاتی مورد نیاز در سطوح مختلف سازمان و در بین مدیران عالی و استراتژیک، سازمان را قادر میسازد تا استراتژیهای خود را بهطور اثربخش اجرا کند. هدف اصلی این پژوهش طراحی چارچوب اجرای استراتژی بر مبنای قابلیتهای فناوری اطلاعات است. روش تحقیق از حیث نتیجه جز تحقیقات توسعهای و از حیث هدف جز تحقیقات اکتشافی و از حیث روش جز تحقیقات کیفی از نوع مطالعه موردی است. ابزار جمعآوری دادههای تحقیق مصاحبه است و به منظور تحلیل دادهها، از روش تحلیل تم استفاده شده است. بر اساس نتایج به دست آمده، اجرای استراتژی بر مبنای قابلیتهای IT مستلزم لزوم تحول در جایگاه IT است که شامل پنج مفهوم اصلی است. همچنین ابعاد و اجزای قابلیتهای IT شامل 9 مفهوم و کارکردهای IT در قالب 18 مفهوم تبیین شده و ابزارهای مرتبط با هر مضمون پیشنهاد گردید و در نهایت چارچوب نهایی ارائه شد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به لزوم به کارگیری قابلیت های فناوری اطلاعات در سازمانها و با عنایت به این که بسیاری از طرحها و پروژههای سازمانها در مرحله اجرا و پیادهسازی با موانع و چالش هایی مواجه است در این پژوهش در صدد هستیم تا با مطالعه عمیق و روشمند ادبیات نظری و تحلیل کیفی انجام شده، چارچوبی برای اجرای استراتژی بر مبنای قابلیت های فناوری اطلاعات طراحی کنیم .
چارچوب ارائه شده در این مقاله ، به مدیران عالی و استراتژیک سازمان کمک خواهد کرد تا استراتژیهای خود را به درستی اجرا کنند و از قابلیت های فناوری اطلاعات به نحو احسن بهره گیرند و اجرای استراتژی در سازمان خود را به نحوی انجام دهند که موجب تفوق استراتژیک شود.
ابعاد و اجزای قابلیت های IT در اجرای استراتژی در بانک مورد مطالعه از نظر متخصصان {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} 88 ادامه جدول ٥ {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج به دست آمده از تحلیل دادههای جمع آوری شده نشان داد که برای دستیابی به قابلیت های فناوری اطلاعات برای اجرای استراتژیها باید برای دیجیتالیزه کردن بانکداری و توسعه و طراحی سازمان بر اساس IT اقدام نمود.
Dynamic and emergent information systems strategic formulation and implementation, International Journal of Information Management, Vol. 22, pp.
How information system capability affects e-business information technology strategy implementation, Business Process Management Journal, Vol. 18 No. 2, pp.
IT capabilities, firm performance and the mediating role of ISRM: A case study from a developing country, Business Process Management Journal, Vol. 25 Issue: 3, pp.