چکیده:
زندگی دانشجویی در عین حال که فرصت های جدیدی را برای فرد به همراه دارد» چالش ها و تنیدگی های خاص خود را
نیز دارد. هدف این پژوهش, تعیین اثر بخشی تئاتر درمانی بر کیفیت زندگی دانشجویان می باشد. روش: این پژوهش از نوع
آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل می باشد. جامعه آماری کلیه دانشجویان دانشگاه
علوم پزشکی مشهد در نیمسال دوم تحصیلی سال ۱۳۹۴- ۱۳۹۵ بوده که با روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین متقاضیان،
نفر انتخاب شده و به گونه تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. در این پژوهش جهت بررسی کیفیت زندگی
دانشجویان از فرم کوتاه زمینه یابی سلامت (5۳6 ) در سه نوبت قبل از شروع درمان، بعد از اتمام جلسات و پیگیری یک ماهه
پس از اتمام درمان» استفاده شده است. که توسط دو گروه تکمیل گردید. جهت گروه آزمایش ۸ جلسه تئاتر درمانی اجرا شده
ما کرو کنترل هبح کون مداخله درسانی راد ریافت؟ نکردند. یافتدهای تحلبای کوواربانس جند ستغیرهاانشان داد
(0>0.05) که تئاتر درمانی روش مناسبی جهت افزایش کیفیت زندگی دانشجویان می باشد. نتیجه گیری: تئاتر درمانی بر
ابعادکیفیت زندگی دانشجویان شامل سلامت عمومی. کنش جسمانی، محدودیت به دلایل جسمانیء درد بدنیء محدودیت به
دلایل هیجانی. کنش اجتماعی, خستکی و نشاط و مشکلات هیجانی آنان تاثیر گذاشته است.
خلاصه ماشینی:
در اين پژوهش جهت بررسي کيفيت زندگي دانشجويان از فرم کوتاه زمينه يابي سلامت (SF٦ ) در سه نوبت قبل از شروع درمان ، بعد از اتمام جلسات و پيگيري يک ماهه پس از اتمام درمان ، استفاده شده است ، که توسط دو گروه تکميل گرديد.
اين تنيدگي ها در بيشتر دانشجويان سبب ضعف در تعامل هاي اجتماعي و کيفيت زندگي ودر نهايت سلامت رواني آنان مي شود ( صمدي، ١٣٩٤ ).
پژوهش هاي اجاقي(١٣٨٤) با عنوان " اثر بخشي مداخله مبتني بر ارزش ( روان نمايشگري) و راهبردهاي مبتني بر احساس مطلوب ( خنده درماني) بر ميزان شادکامي دختران ١٥ ساله اول دبيرستان منطقه ١ اسلامشهر" نشان داد که اين روش مي تواند بر شادکامي افراد تأثير معناداري داشته باشد(١٨).
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي اثر بخشي تئاتر درماني بر کيفيت زندگي دانشجويان دانشگاه علوم پزشکي مشهد تدوين گرديد.
طبق نتايج حاصل از اين پژوهش ها تمرينات تئاتر درماني، درمان ارتباطات است که شخص مي تواند آن ها را آشکار کند و کوشش مي کند که خود را با قسمت هاي گوناگون زندگي اش در گذشته ، حال ، آينده وفق دهد( ٢٠٠٩,Apter).
با توجه به اين که در مطالعه حاضر تأثير تئاتر درماني بر کيفيت زندگي دانشجويان نشان داده شده است بايد زمينه را براي استفاده از اين روش ها فراهم کرد.
بنابراين ، مي توان از يافته هاي اين پژوهش در افزايش کيفيت زندگي افراد و بويژه دانشجويان استفاده نمود.
The Journal Arts in Psychotherapy vol: 35.