چکیده:
امروزه توسعه صنعت گردشگری موجب اثرات مثبت (ایجاد اشتغال و زیباسازی محیط زیست) یا منفی (آلودگی آب و هوا و تخریب اکوسیستم) شده است. افزایش آگاهی از اثرات زیست¬محیطی گردشگری نشانه تغییر نگرش نسبت به محیط زیست است که طی دهه¬های اخیر مورد توجه قرار گرفته است. در نتیجه هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر حفاظت از آب و مدیریت کاهش ضایعات بر افزایش وفاداری مشتریان با تبیین نقش ارزشهای لذت جویانه در صنعت هتلداری میباشد. جامعه آماری در این پژوهش مشتریان هتلهای چهار و پنج ستاره در شهر تهران بود. برای به دست آوردن حجم نمونه از روش نمونه گیری در دسترس و فرمول کوکران استفاده گردید و برای جمعآوری داده ها نیز پرسشنامه استاندارد بکار برده شد که روایی آن از طریق روایی صوری و پایایی آن نیز با آلفای کرونباخ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل دادهها از مدلسازی معادلات ساختاری استفاده شده است. یافتهها نشان میدهد که رویه حفاظت از آب و کاهش ضایعات تاثیر مثبت معناداری بر ارزشهای لذتجویانه و وفاداری مشتریان دارد. همچنین ارزشهای لذتجویانه تاثیر معناداری روی وفاداری مشتریان دارد. علاوه بر این، یافتهها موید این است که رویه حفاظت از آب و کاهش ضایعاتاز طریق ارزشهای لذتجویانهبر وفاداری مشتریان تاثیر مثبت معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
در نتيجه هدف از پژوهش حاضــر بررســي تأثير حفاظت از آب و مديريت کاهش ضـايعات بر افزايش وفاداري مشتريان با تبيين نقش ارزش هاي لذت جويانه در صنعت هتلداري ميباشد.
Singh et al; Wyngaard & de Lange مهمانداري و گردشگري نشان ميدهد که فرآيند تصميم گيري مسئولانه در برابر محيط زيست افراد، تحت تاثير نگرانيهاي زيست محيطي آن ها قرار ميگيرد (هان و هوانگ ، ٢٠١٥؛ استگ و ديگروت ١، ٢٠١٠) از طرفي، با توجه به وجود رقابت روزافزون و مواردي چند از قبيل فصلي بودن تقاضا، نياز به افزايش نرخ اشغال اتاق ها، جابه جايي زياد مشتريان و بالا بودن هزينه جذب مشتريان جديد در صنعت هتلداري، شناسايي عوامل مرتبط با کارايي خدمات هتلداري همواره يکي از دغدغه هاي اصلي در اين صنعت محسوب ميشود (سهرابي و همکاران ، ١٣٩٥).
با توجه به اين مسئله هدف از پژوهش حاضر، مطالعه و بررسي تأثير حفاظت از آب و مديريت کاهش ضايعات بر افزايش وفاداري مهمانان با تبيين نقش ارزش هاي لذت جويانه در صنعت هتلداري ميباشد.
در اين پژوهش ، با توجه به اينکه متغيرهاي رويه حفاظت از آب ، رويه کاهش ضـايعات ، ارزش هاي لذت جويانه و وفاداري مشـتري بدون داراي هستند، براي روايي آن از الگوي اندازه گيري مرتبه اول اسـتفاده شده است .
نتيجه گيري اين پژوهش با هدف مطالعه و بررسـي تأثير حفاظت از آب و مديريت کاهش ضايعات بر افزايش وفاداري مهمانان با تبيين نقش ارزش هاي لذت جويانه در هتل هاي چهار و پنج ســتاره در شــهر تهران انجام شــد.