چکیده:
در تاریخ فناوری،هیچ پدیدهای امکانات و هیجانات تکنولوژی بی سیم را نداشته است.در واقع قرن 21 پلی است بین داستانهای علمی-تخیلی و تجلی عملی آنها،آن هم با سرعتی نفس گیر. تکنولوژی ارتباطات بی سیم در همه وجوه و جوانب زندگی از جمله تجارت و بازرگانی نفوذ کرده است.به منظور حداکثر بهرهبرداری و آماده باش لازم برای آیندهای که ارتباطات در آن از طریق تکنولوژیهای بی سیم انجام خواهد گرفت.آگاهی هر چه بیشتر در این زمینه،حیاتی به نظر میرسد.تجارت سیار فرصتهای بسیاری را به منظور ایجاد رابطه فرد به فرد با مشتریان در دنیای تجارت الکترونیک ایجاد کرده است.در این مقاله ابتدا تعاریف مختلفی برای تجارت سیار( M-COMMERCE )ذکر خواهد شد و به دنبال آن مزایای تجارت سیار و عوامل بازدارنده و محدودیتهای تجارت سیار ارائه میشود.سپس با استفاده از ماتریس SWOT تجارت سیار مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و فرصتها،تهدیدها،قوتها و ضعفهای آن ذکر میشود و متعاقب آن سیستمهای پرداخت در تجارت سیار بیان میشود.در ادامه باتوجه به اهمیت پذیرش تکنولوژیهای جدید،دو مدل برای پذیرش تجارت سیار مورد بحث قرار میگیرند و باتوجه به ضرورت سنجش رضایتمندی و وفاداری مشتریان،در بخش پایانی مقاله مدلهای سنجش رضایتمندی و وفاداری مشتریان در تجارت سیار تشریح خواهند شد.
خلاصه ماشینی:
سپس با استفاده از ماتریس SWOT تجارت سیار مورد تجزیه و تحلیل قرار خواهد گرفت و فرصتها،تهدیدها،قوتها و ضعفهای آن ذکر میشود و متعاقب آن سیستمهای پرداخت در تجارت سیار بیان میشود.
تجزیه و تحلیل تجارت سیار با استفاده از ماتریس SWOT حاکی از این است که قوتها،ضعفها،فرصتها و تهدیدها در تجارت سیار عبارتند از: قوتها: بهطور کلی قوت تجارت سیار این است که میتواند به صورت زیر ساختاری در ارائه خدمات بهطور بالقوه در هر جایی عمل نماید و رابطهای قوی بین کاربران و ارائه دهندگان سیار ایجاد کند.
فرصتها: از جمله فرصتهایی که تجارت سیار دارد میتوان به قابلیت سیار و در دسترس بودن اشاره کرد که این دو ویژگی منجر به ارزش زایی و خدمات ارزش افزوده از طریق مدلهای جدید بازرگانی و یا اصطلاح مدلهای موجود به منظور ایجاد مزیت رقابتی پایدار خواهند شد.
از دیگر تهدیدهای تجارت سیار میتوان تهدید محصولات و خدمات جایگزین را نام برد که این محصول جایگزین میتواند تجارت الکترونیک باشد.
سیستمهای پرداخت در تجارت سیار تجارت سیار فرصتهایی را به منظور دستیابی به مشتریان در مکانهای مختلف فراهم کرده و باعث شکلگیری شیوههای جدید خرید و ارائه خدمات شده است.
در تحقیقی که در زمینه سیستمهای پرداخت در تجارت سیار انجام شده،نتایج حاکی از این است که کارت اعتباری بیشتر از سایر شیوههای پرداخت مورد استفاده قرار میگیرند.
این مدل نشان میدهد که یعنی هرچه احتمال مفید بودن مورد انتظار بیشتر باشد، آمادگی پذیرش تجارت سیار بیشتر است، ولی رابطه بین سهولت استفاده مورد انتظار و نگرش برای استفاده خیلی قوی نیست.