چکیده:
بسیاری از شرکتها مدعی بکارگیری و پیادهسازی استراتژیهای مبتنی بر بازاریابی رابطه مند هستند و لیکن به وضوح دیده میشود که میزان موفقیت آنان یکسان نیست.جهت بررسی چرایی و عوامل کلیدی موثر بر موفقیت بازاریابی رابطه مند باید بتوان به سوالات زیر پاسخ گفت: چرا بازاریابی رابطهمند اهمیت یافته است؟ چرا شرکتها و مصرفکنندگان به دنبال برقراری ارتباط با دیگر شرکتها و مشتریان هستند؟ چرا برخی از روشها در بازاریابی رابطه مند موفقتر از سایر روشها بودهاند؟ در این مقاله سعی میشود تا با معرفی کلیدی بازاریابی رابطهمند و تجمیع اطلاعات لازم جهت پاسخگویی به سوالات فوق،مفاهیم نظری لازم جهت به کارگیری صحیح استراتژیهای مبتنی بر بازاریابی رابطهمند فراهم شود.
خلاصه ماشینی:
بنابراین نگهداری مشتریان و برقراری روابط بلندمدت با آنان مورد توجه قرار گرفت( Sheth,1998 ) در همان زمان بازاریابی خدمات به عنوان شاخهای جدید در علم بازاریابی شهرت و محبوبیت یافته بود.
( Sheth,2002 ) تعاریف بازاریابی رابطهمند تعاریف مختلفی توسط محققان و تئوری پردازان برای بیان معنی و مفهوم بازاریابی رابطهمند مطرح شده است که در ادامه برخی از آنان قید میشوند: بازاریابی رابطهمند،نگهداری مشتریان و توسعه روابط و جذابتر کردن هرچه بیشتر این رابطه با مشتریان است.
( Shell by and et al,2006 ) بازاریابی رابطهمند شناسایی،ایجاد، نگهداری و ارتقای روابط با مشتریان و ذی نفعان شرکت است که این امر از طریق ایجاد اعتماد در نتیجه عمل به تعهدات محقق میشود.
9-ایجاد روابط و مشارکت با کارمندان که منجر به برقراری(بازاریابی (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل1-زنجیره مدیریت روابط ( Tzkas and saren,2004 ) اطلاع از مراحل مختلف طول عمر روابط به شرکتها کمک میکند تا نیازهای تخصصی و اطلاعات خاص هردوره را کسب کنند و شکل دهی موثر روابط موفق شوند.