چکیده:
هدف: امروزه با توسعه فناوری اطلاعات، گرایش فزایندهای در پذیرش خرید اینترنتی از سوی مسافران شرکتهای هواپیمایی مشاهده میشود. با توجه به ماهیت خرید اینترنتی بلیط برخی از مشتریان همواره سطحی از ریسک را تجربه میکنند. ادراک مشتری در مورد ریسک و نتایج بالقوه منفی خرید یک خدمت/محصول، به عنوان یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده برای درک رفتار مشتریان شناخته شده است چرا که بر تصمیمات او تأثیر میگذارد. بر این اساس، این تحقیق تلاش دارد به تحلیل ریسکهای ادراک شده مشتریان بلیط اینترنتی شرکتهای هواپیمایی بر اساس مدل پذیرش فناوریبپردازد. روش: دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری شد و با استفاده از مدل معادلات ساختاری به کمک نرمافزارهای SPSS 18و AMOS 16 فرضیهها مورد آزمون قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مشتریان اینترنتی شرکت هواپیمایی ایران ایر است که در بازه زمانی انجام پژوهش از سیستم فروش اینترنتی بلیط هواپیمای این شرکت استفاده کردهاند. به منظور جمعآوری دادهها از 286 مشتری نظرسنجی به عمل آمد. پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از آلفای کرونباخ تأیید گردید. پس از تحلیل عاملی، کلیه سازههای پیشنهادی محقق مورد تأیید قرار گرفت و در مدل باقی ماند. یافتهها: بر مبنای تحلیل ساختاری مشخص شد که مدل پیشنهادی محقق با اعتبار بالایی تأیید شد. بر اساس یافتهها: الف) ریسک ادراک شده (با ابعاد عملکردی، مالی، زمانی، حریم خصوصی، روانشناختی و اجتماعی) منجربه کاهش سودمندی ادراک شده خرید بلیط اینترنتی هواپیما میگردد. ب) سهولت استفاده ادراک شده خرید بلیط اینترنتی هواپیما سبب کاهش ریسک ادراکشده (با ابعاد عملکردی، مالی، زمانی، حریم خصوصی، روانشناختی و اجتماعی) مشتریان میگردد. ج) سهولت استفاده ادراک شده تأثیری مثبت بر قصد خرید بلیط اینترنتی هواپیما داشت. و د) سودمندی ادراک شده تأثیری مثبت بر قصد خرید بلیط اینترنتی هواپیما دارد. نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد کهریسک ادراک شده (با ابعاد عملکردی، مالی، زمانی، حریم خصوصی، روانشناختی و اجتماعی) سبب کاهش سودمندی ادراک شده خرید بلیط اینترنتی هواپیما میگردد. به علاوه، سهولت استفاده ادراک شده خرید بلیط اینترنتی هواپیما سبب کاهش ریسک ادراک شده (با ابعاد عملکردی، مالی، زمانی، حریم خصوصی، روانشناختی و اجتماعی) مشتریان میگردد.
خلاصه ماشینی:
ب) سهولت استفاده ادراک شده خرید بلیط اینترنتی هواپیما سبب کاهش ریسک ادراکشده (با ابعاد عملکردی، مالی، زمانی، حریم خصوصی، روانشناختی و اجتماعی) مشتریان میگردد.
نتیجهگیری: این پژوهش نشان داد که ریسک ادراک شده (با ابعاد عملکردی، مالی، زمانی، حریم خصوصی، روانشناختی و اجتماعی) سبب کاهش سودمندی ادراک شده خرید بلیط اینترنتی هواپیما میگردد.
بنابراین، یکی از هدف اصلی این پژوهش آنست که ابعاد ریسک ادراک شده مشتریان را در پذیرش خدمات اینترنتی (خرید بلیط هواپیما) در ایران شناسایی نموده و میزان تأثیرگذاری هر کدام را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهد.
لذا هدف دیگر این مطالعه، بررسی تأثیر ریسکهای ادراک شده مشتریان بر قصد استفاده از خدمات اینترنتی (خرید بلیط هواپیما) مبتنی بر نظریه پذیرش فناوری است.
جدول 3: مشخصات پاسخدهندگان به تصویر صفحه مراجعه شود در این مطالعه چهار متغیر شامل ریسک ادراک شده (با ابعاد مالی، امنیتی، روانشناختی، اجتماعی، زمانی، و حریم خصوصی)، سهولت استفاده ادراک شده، سودمندی ادراک شده، و قصد استفاده از سیستم فروش اینترنتی بلیط وجود دارد که برای هر یک از سئوالات مربوطه، شاخصهاي توصيف دادهها شامل میانگین و انحراف معیار محاسبه و گزارش شده است.
به علاوه، مشخص شد که سهولت استفاده ادراک شده خرید بلیط اینترنتی هواپیما سبب کاهش ریسک ادراک شده (با ابعاد عملکردی، مالی، زمانی، حریم خصوصی، روانشناختی و اجتماعی) مشتریان میگردد.
اول اینکه، در این مطالعه اهمیت ابعاد ریسکهای ادراک شده از نظر مشتریان خدمات اینترنتی (خرید بلیط هواپیما) ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت.