چکیده:
هدف پژوهش حاضر نقش مطلوبیت اجتماعی و پذیرش در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان دوره متوسطه بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری دانشآموزان پسر دوره دوم متوسطه ناحیه 4 آموزشوپرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 97-1396 بودند که از این جامعه تعداد 340 نفر بر اساس جدول مورگان و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی مکایلروری و بانتینگ (2002)، پرسشنامه مطلوبیت اجتماعی کراون و مارلو (1964) و پرسشنامه پذیرش اجتماعی مارلو و کراون (1960) استفاده شد. دادههای بهدستآمده با استفاده از آزمون معناداری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چندگانه (همزمان) در نرمافزار SPSS.21 تجزیهوتحلیل گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین مطلوبیت اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنادار و بین پذیرش اجتماعی با خودکارآمدی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد که متغیرهای مطلوبیت و پذیرش اجتماعی قادرند تغییرات متغیر (خودکارآمدی تحصیلی) را در دانشآموزان بهطور معناداری پیشبینی کنند. بنابراین طرحریزی مطالعات بیشتر جهت شناخت بهتر عواملی در جهت ارتقای مطلوبیت و پذیرش اجتماعی و خودکارآمدی تحصیلی توصیه میشود.
The purpose of this study was to investigate the role of social desirability and acceptance in predicting the academic self-efficacy of high school students. The research method was a descriptive correlational. The statistical population of the second-grade high school students in Tabriz 4th educational district during the academic year of 2016-2017 was 340 people based on Morgan's table and selected by a multistage random sampling method. The data were collected by McIlroy & Bunting self-efficacy questionnaires (2002), Krone-Marlow's social utility questionnaire (1964), Marlow and Crown social acceptance questionnaires (1960). Data were analyzed using the Pearson correlation coefficient and multiple regression analysis in SPSS.21 software. The results of this study showed that there is a negative and significant relationship between social desirability and academic self-efficacy and there is a positive and significant relationship between social acceptance and academic self-efficacy. Also, the results of multiple regression analysis showed that the variables of utility and social acceptance could predict meaningful changes in criterion variables (academic self-efficacy) in students. Therefore, planning more studies is recommended for a better understanding of factors to promote desirability and admission and academic self-efficacy.