چکیده:
یکی از چالشهای پیش روی سازمانها در این برهه از زمان، فراهم ساختن محیط مناسب برای ترغیب کارکنان در جهت به اشتراک گذاشتن آگاهی های خویش است. تسهیم دانش، یکی از مراحل مؤثر در فرآیند مدیریت دانش به شمار میرود، به همین دلیل دانشگاهها به عنوان مراکز خلق دانش و بروز خلاقیت نقش بارزی را در توسعه دانایی کشورها دارند. تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش تعدیل گر یادگیری در ارتباط بین عوامل فردی و تحریک به تسهیم دانش در دانشگاه شاهد انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارکنان دانشگاه، که شامل 226 نفر بود و با استفاده از روش برآورد نمونه از جامعه محدود، نمونه ای با حجم 143 نفر برآورد شد. براساس مبانی فلسفی پژوهش، جهت گیری و هدف پژوهش از نوع کاربردی است؛ استراتژی پژوهش از نوع پیمایشی _ مطالعه موردی است. دادههای جمع آوری شده، با استفاده از نرم افزار SPSS و PLS به صورت توصیفی و استنباطی تجزیه و تحلیل گردید. نتایج به دست آمده نشان داد که تمام عوامل فردی یعنی اعتماد، انگیزش، علاقه، نگرش و خودکارآمدی بر تحریک به تسهیم دانش تأثیر دارند و همچنین مشخص شد که عامل یادگیری در ارتباط بین عوامل فردی و تحریک به تسهیم دانش نقش تعدیلگر دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسی نقش تعدیل گر "یادگیری" در ارتباط بین "عوامل فردی" و "تحریک به تسهیم دانش " ( مطالعه موردی: دانشگاه شاهد) جمشید صالحی صدقیانی ١ تاریخ دریافت مقاله : ٩٧/٠٩/٠٥ تاریخ پذیرش مقاله : ٩٨/٠٥/١٣ ملیحه بینشیان ٢ مریم پرچمی سرقین ٣ چکیده : یکی از چالش های پیش روی سازمان ها در این برهه از زمان ، فراهم ساختن محیط مناسب برای ترغیب کارکنان در جهت به اشتراک گذاشتن آگاهی های خویش است .
نتایج به دست آمده نشان داد که تمام عوامل فردی یعنی اعتماد، انگیزش ، علاقه ، نگرش و خودکارآمدی بر تحریک به تسهیم دانش تأثیر دارند و همچنین مشخص شد که عامل یادگیری در ارتباط بین عوامل فردی و تحریک به تسهیم دانش نقش تعدیل گر دارد.
مقدمه در سال های اخیر به منظور استفاده از بهترین روش انجام کار سازمان ها توجه به مراتب بیش تری نسبت به گذشته به فرآیند مدیریت دانش و تسهیم آن توسط پژوهشگران شده است .
محمدی و همکاران (١٣٨٩)، در پژوهش خود نشان داد که تسهیم دانش در سازمان دارای تأثیر مثبتی بر نوآوری سازمانی است .
امین بیدختی و همکاران (١٣٩٢)، در پژوهش خود نشان داد سرمایه فکری، تأثیر مثبت و معناداری بر تسهیم دانش و یادگیری سازمانی دارد.
, )2015), “Factors affecting knowledge sharing in the virtual organization: Employees’ sense of well-being as a mediating effect”, Journal of Computers in human Behavior, 44,pp.
, )2009), “Managing Knowledge Sharing: Emergent and Engineering Approaches”, Journal of Information and Management, 46, pp.
Organizational culture and knowledge sharing: Empirical evidence from service organizations, African Journal of Business Management Vol. 5 )14): 5900-5909.
Stevens 3 Wang & Noe