چکیده:
چکیده: پژوهش حاضر با روش کیفی و با هدف ارائه یک الگوی بازاریابی مبتنی بر رسانههای اجتماعی برای محصولات غذایی و نوشیدنیهای ارگانیک در ایران انجام شده است. در بخش کیفی با مرور پیشینه پژوهش، مفاهیم و بارهای معنایی مرتبط با بازاریابی محصولات ارگانیک به صورت کلی و نیز مبتنی بر رسانههای اجتماعی از طریق روش تحلیل تماتیک از متون استخراج گردید. علاوه بر این، جهت استخراج نظرات خبرگان حوزه رسانههای اجتماعی و محصولات ارگانیک، مصاحبههایی با 12 نفر از افراد با تجربه و خبره در تولید و فروش محصولات غذایی ارگانیک در ایران و کارشناسان رسانههای اجتماعی صورت گرفت که با روش نمونهگیری گلوله برفی انتخاب شده بودند. درنهایت 6 تم (سازه) اصلی شامل: «زیرساختها »، «محرکها»، «عوامل تسهیلگر»، «موانع و چالشها»، «عوامل میانجی» و «پیامدها (پاسخ)» و 18 تم فرعی و 114 کد و 574 مفهوم کلیدی شناسایی شدند و در پایان الگوی جامع بازاریابی محصولات ارگانیک مبتنی بر رسانههای اجتماعی ارائه شده است.
The purpose of this study was to present a social media-based marketing model for organic food and beverages in Iran. In the qualitative section, with a review of the research background, the semantic concepts and burdens associated with marketing organic products in general as well as social media were extracted through the thematic analysis method. In addition, in order to elicit the opinions of social media experts and organic products, interviews were conducted with 12 people with experience and expertise in producing and selling organic food products in Iran and social media experts. Snowball shooting was selected. Finally six main themes are: "Infrastructure", "Stimulants", "Facilitators", "Obstacles and Challenges", "Mediators" and "Consequences" and 18 sub-themes and 114 codes and 574 key concepts were identified, and at the end a comprehensive social media marketing model for organic products is presented.