چکیده:
این پژوهش با هدف «ارائه مدلی برای نظام تربیت معلم ایران براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش» در نظر گرفته شد. روش پژوهش؛ از نظر هدف ترکیبی از مدلهای کاربردی و توسعهای است. از نظر جمعآوری دادهها نیز، دارای رویکرد آمیخته (کیفی - کمّی) است. برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از مجموعه آمار توصیفی و استنباطی شامل جدول و نمودار فراوانی، میانگین، انحراف استاندارد، ضریب آلفای کرونباخ، میانگین واریانس استخراج شده(AVE)، ماتریس جذر AVE، آزمون کولموگروفاسمیرنف، تحلیل عاملی اکتشافی (کومو، بارتلت)، تحلیل عاملی تاییدی، رتبهبندی فریدمن و t تکنمونهای از طریق نرمافزارهای آماری 21SPSS-v، Smart-PLS، Lisrel استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که: عوامل تشکیل دهنده نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد فلسفه تربیت با 5 مؤلفه، اهداف با 5 مؤلفه، برنامه درسی با 6 مؤلفه، ساختار سازمانی با 6 مؤلفه و ارزشیابی کیفیت آموزش با 7 مؤلفه میباشد. عوامل اثر گذاربر نظام تربیت معلم ایران دارای ابعاد سیاستهای کلان اداری کشور با 3 مؤلفه و برنامه ریزی استراتژیک وزارت عتف و آ.پ با 4 مؤلفه و مدیریت حرفهای با 5 مؤلفه میباشد.
خلاصه ماشینی:
یافته ها سؤال اول : «ابعاد، مولفه ها و شاخص های نظام تربیت معلم ایران (عوامل تشکیل دهنده ) براساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران کدامند؟» یافته های پژوهش در خصوص سؤال اول پژوهش که به صورت کیفی و کمی مورد بررسی قرار گرفت ، در بخش کیفی به شناسایی ٥ بعد؛ فلسفه تربیت ، اهداف ، برنامه درسی ، ساختار سازمانی ، ارزشیابی کیفیت آموزش انجامید و در بخش کمی با استفاده از روش تحلیل عاملی اکتشافی و سپس تحلیل عاملی تاییدی ، ٢٩ مؤلفه و ٩٠ شاخص کشف گردید که بعد ارزشیابی کیفیت آموزش با ٥ مولفه و ١٣٥ کد بیشترین و بعد اهداف با ٦ مولفه و ١٥کد کمترین اهمیت را دارند.
بحث و نتیجه گیری در پژوهش حاضر به این مساله پرداخته شد که برای نظام تربیت معلم ایران بر اساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، چه مدلی می توان ارائه داد.
بر این اساس و با توجه به مرور مبانی نظری و مصاحبه با خبرگان و پیشکسوتان نظام تربیت معلم ابعاد مختلف نظام تربیت معلم ایران بر اساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شناسایی شده و مؤلفه های اثرگذار بر آن مورد بررسی قرار گرفته است .
در پژوهش حاضرهمچنین به شناسایی مؤلفه های تاثیرگذار بر نظام تربیت معلم ایران بر اساس مبانی نظری و متن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ، همت گمارده شد وبا نظر خبرگان وهمچنین ، مرورمبانی نظری ، مؤلفه های سیاست های کلان نظام اداری کشور، برنامه ریزی استراتژیک وزارت عتف و وزارت آ.