چکیده:
این مقاله بدنبال بررسی توانمندسازی زنان در جمهوری اسلامیایران در حوزههای توسعه پایدار در همراهی با سازمانهای بین المللی است. سئوال اصلی پژوهش این است که سیاستهای ج.ا. ایران در حوزه توسعه پایدار و توانمندسازی زنان تا چه میزان با رویکرد نهادهای جهانی منطبق است؟ فرضیه پژوهش این است که رویکرد ج.ا. ایران به ابعاد مختلف توانمندسازی زنان منطبق با استانداردهای جهانی توجه کرده است. نتایج تحقیق نشان میدهد که ج. ا. ایران در حوزههای مختلف از جمله توانمندسازی اقتصادی، سیاسی، آموزشی و جنسی-باروری هم در عرصه قانونی و هم در عمل گامهای مهم و اساسی برداشته است که نمودهای آن را میتوانی در برابری نسبی جنسیتی در دستیابی به مشاغل، مشارکت سیاسی و حقوق آنها در رابطه با همسر مشاهده کرد. روش تحقیق در این پژوهش توصیفی-تحلیلی بوده است. بدین ترتیب که دادههای تحقیق از طریق فیش برداری از منابع مختلف اینترنتی جمع آوری شده و در چارچوب مفهومیتحقیق مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
سال سیزدهم، شماره 48، پاییز 1398 صفحه 71 تا 86 رویکرد جمهوری اسلامیایران به توانمندسازی زنان در حوزههای توسعه پایدار تحت تاثیر سازمانهای بین المللی(مطالعه موردی یونسکو) سوناز نصیری/ دانشجوی دوره دکتری علوم سیاسی ، گروه علوم سیاسی ، دانشکده حقوق ، الهیات و علوم سیاسی ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم تحقیقات Sanaznasiri118 @yahoo.
ا. ایران در حوزههای مختلف از جمله توانمندسازی اقتصادی، سیاسی، آموزشی و جنسی-باروری هم در عرصه قانونی و هم در عمل گامهای مهم و اساسی برداشته است که نمودهای آن را میتوانی در برابری نسبی جنسیتی در دستیابی به مشاغل، مشارکت سیاسی و حقوق آنها در رابطه با همسر مشاهده کرد.
در ایران بعد از انقلاب اسلامیتلاشهای گستردهای در جهت رشد و اعتلای زنان و مشارکت آنان در فعالیتهای اجتماعی صورت گرفت چنانکه در مقدمه قانون اساسی و برخی از اصول آن از جمله اصل 21، اهمیت دادن به حقوق زنان به عنوان یکی از موضوعات مهم در عرصههای سیاستگذاری و قانونگذاری مورد توجه قرارگرفته است(استیری و همکاران، 1398: 160).
شبکه اطلاعات جمعیتی ملل متحد تاکید میکند که "آموزش از مهمترین ابزارهای توانمندسازی زنان و تجهیز آنان به دانش، مهارتها و اعتماد به نفس لازم برای مشارکت در فرایند توسعه است"((United Nations Population Information Network, 1994b یکی از اهداف توسعه هزاره ملل متحد در سال 2000، دستیابی به آموزش ابتدایی برای هر کودک است.
- Bayeh, Endalcachew, The role of empowering women and achieving gender equality in the sustainable development of Ethiopia, Pacific Science Review B: Humanities and Social Sciences xxx (2016) 1-6.