چکیده:
در مطالعه حاضر، رابطه میان مسئولیتهای اجتماعی، سهامداران نهادی و ارزش شرکت در شرکتهای پذیرفته شده
در بورس اوراق بهادار تهران مورد واکاوی و بررسی قرار گرفته است. به منظور حصول اهداف و آزمون فرضیه های
تدوین شده، محقق ضمن انتخاب 110 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از نمونهگیری به
روش حذف سیستماتیک برای یک قلمروی زمانی پنج ساله از ابتدای سال 1392 تا پایان سال 1397، به انجام آزمون
فروض کلاسیک پرداخت. یافتههای تحلیل، ضمن استفاده از رگرسیون خطی چند متغیره با استفاده از داده های
تابلویی و روش اثرات ثابت، حاکی از این امر بود که میان مسئولیتهای اجتماعی و ارزش شرکت؛ رابطه مثبت و
معناداری وجود دارد و میان سهامداران نهادی و ارزش شرکت؛ رابطه معناداری وجود ندارد
خلاصه ماشینی:
com چکيده در مطالعه حاضر، رابطه ميان مسئوليت هاي اجتماعي ، سهامداران نهادي و ارزش شرکت در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد واکاوي و بررسي قرار گرفته است .
توزيـع آماري آزمون مذکور بصورت زير است : داده ها پايا نيستند: H٠ داده ها پايا هستند: H١ نتايج آزمون پايايي متغيرهاي پژوهش نام متغير نماد آماره لوين ، لين و چو احتمال آماره لوين ، لين و چو ارزش شرکت -10,655 TOBINSQ 0,0000 مسئوليت هاي اجتماعي -10,218 CSR 0,0000 سهامداران نهادي -11,400 INST 0,0000 بحران هاي مالي -10,655 CRISIS 0,0000 نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار -12,965 BM 0,0000 نسبت وجه نقد -16,085 CASH 0,0000 اهرم مالي -15,005 LEV 0,0000 نرخ بازده دارايي ها -14,854 ROA 0,0000 بر اساس نتايج بدست آمده ، اين نتيجه حاصل شد که متغيرهاي پژوهش در دوره بررسي، پايا بوده اند.
مدل رگرسيوني اثرات ثابت فرضيه هاي اول و دوم پژوهش آماره ها نماد ضرايب رگرسيوني مقدار آماره تي احتمال آماره تي متغير ها مقدار ثابت 0,0000 3,399 2,902 C مسئوليت هاي اجتماعي 0,0119 3,970 32,497 CSR سهامداران نهادي 0,2412 0,592 6,919 INST بحران هاي مالي 0,0000 -0,435 -0,198 CRISIS نسبت ارزش دفتري به ارزش بازار 0,7094 1,152 1,496 BM نسبت وجه نقد 0,1833 -0,477 -1,431 CASH اهرم مالي 0,0000 -2,146 -10,820 LEV نرخ بازده دارايي ها 0,0001 2,885 2,548 ROA ضريب تعيين ضريب تعيين تعديل شده دوربين واتسون آماره اف احتمال آماره اف 0,0000 21,005 1,985 0,461 0,469 37 بر اساس مندرجات نگاره فوق در مييابيم که : * ميان مسئوليتهاي اجتماعي و ارزش شرکت ؛ رابطه معناداري وجود دارد.