چکیده:
حقیقت مرگ و امکان و چگونگی حیات پس از مرگ، از جمله مسائلی است که عموم
انسان ها و متفکران را به تامل وا داشته است. دشواری موضوع و محدودیت ادراکی
انسان از یک سو و باور به مادی بودن انسان در نگاه برخی و شبهات و تردیدهای
آنان از سوی دیگر تبیین و پاسخی دقیق و روشن را می سازد. کتاب حیات برتر یا
معاد از منظر قرآن حاصل جمع آوری سخنرانی ها و دست نوشته های علی صفایی
حائری است که توسط انتشارات لیلة القدرمنتشر شده است. در این کتاب سعی شده
با روش اشراقی در تفسیر قرآن، فهم معارف و حقایق دینی معاد در دل و ذهن توده
مردم زنده شود. این نوشتار بر آن است تا کتاب را در حد توان برسد.
خلاصه ماشینی:
(صفـای حائـری ، ١٣٩٠: ١٠) به نظـر می رسـد عنـوان کتـاب برگرفتـه از این جملـه صفایـی اسـت کـه می گویـد: در ایـن آیـه حرکـت انسـان را نشـان می دهـد کـه چطـور بعـد از هـر مرگـی بـه حیـات برتـری می رسـد (همـان ، ١١٨).
یـا وقتی کـه یـک چیـز را شکسـته ، هر گوشـه ای بـا خود زمزمـه می کنـد؛ چـون آن جایـی کـه انسـان احسـاس خطـر می کنـد، هم می ترسـد و هـم عکس العمـل روانـی اش گفت وگـوی دورنـی بـا خود اسـت ایـن یک مرحله اسـت » (همـان ، ٧٣ و٧٤) صفایـی در جـای دیگـر از اثـر حاضـر در مـورد گفت وگـوی شـیطان و پیـروان او (إَّلا أَنْ دََعوُْتُکم ْ:فقـط صدایتـان می زدمَ فاْسـَتَجبُْتمْ لـی : پـس شـما هـم بـه دنبال من می دویـدی ) ایـن مثـال سـاده را از اسـتاد خویـش طـرح می کند: «بـه گفتۀ اسـتاد ما، این هـا مثـل بّچـه الاغ هـای کـه از مادرشـان جلـو می زننـد، از شـیطان جلـو می زنند.
برای نمونـه صفایـی درمـورد شـناخت ویژگی هـای حاکـم اسـتدلال عقلـی ای را در یـک خط را بـه کار گرفتـه کـه انسـان از شـناخت خویـش بـه شـناخت حاکـم می رسـد و در ادامه ایـن اسـتدلال عقلـی را بـا بیانـی لطیـف شـرح داده که حـس و جان هـر خواننـده ای را معطـوف خـود می کنـد: «درهرحال انسـانی که از شـناخت خـودش و از محکومیت هایش معرفت دین پـی بـه حاکمـی برده اسـت ؛ حاکمی با ایـن ویژگی ها: زیبایـی (جمال ) وعظمـت و کمال ، ســــال اول ، شـمارة ١کـه زیبایی هـا آفریـدٔە او و کمال هـا پدیـدٔە اوسـت .