چکیده:
در دنیای امروز صنعت گردشگری از مهمترین بخشهایی است که در اقتصاد هر کشور در زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد میتواند تاثیرگذار باشد. این پژوهش به دنبال شناسایی گزینههای مناسبی در جهت بهبود عملکرد روابط اقتصادی مناطق مستعد جذب گردشگری کشور با حوزه بیرون از خود در دو سطح ملی و منطقهای است. اینکه چرا در مناطق گردشگری با وجود داشتن پتانسیل مناسب در جذب گردشگر، مساعدتی از جانب دولت و در نقطه مقابل آن استقبال و سرمایهگذاری از جانب بخش خصوصی برای رونق گردشگری انجام نمیگیرد خود جای پرسش دارد که کنکاش در مورد آن در این پژوهش نمیگنجد. شهرستان مرزی و ساحلی جویبار با توجه به دارا بودن ظرفیتهای گردشگری و اکوتوریسمی میتواند از قطبهای مهم جذب گردشگر داخلی و خارجی (کشورهای همسایه حوزه دریاچه مازندران) برای کشور باشد. در بخش گردشگری، کم توجهی به زیر ساختها و ناشناس ماندن این قابلیتها؛ در این پژوهش به شناسایی راهبردها توسعه گردشگری در این شهرستان پرداخته شده است. به این منظور در مقاله حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و با مدل راهبردی SWOT، و همچنین کار میدانی به تعیین نقاط قوت، ضعف، ارائه استراتژی و راهبرد در جهت توسعه گردشگری در فرصتها و تهدیدها پرداخته شده است. شهرستان با داشتن 82 جاذبه گردشگری میتواند یکی از محورهای مهم گردشگری در سطح کشور و منطقه باشد. پس از بررسی اطلاعات جمعآوری شده؛ عواملی مثل: کمبود امکانات اقامتی در کنار ساحل، ضعف تبلیغات، بیتوجهی به زیر ساختهای جذب گردشگر مانند مناطق باستانی در این شهرستان به عنوان موانع صنعت گردشگری مشخص و راهکارهایی مثل: تهیه برنامه جامع گردشگری برای این شهرستان، توجه به اهمیت ساحل برای توسعه این شهرستان، مشارکت دادن مردم در برنامهها، استفاده از شیوه های نوین تبلیغات و ایجاد امکانات رفاهی اقامتی با هزینه کم برای رفاه گردشگران برای شهرستان جویبار پیشنهاد شده است
خلاصه ماشینی:
ارزيابي عوامل موثر بر گسترش گردشگري در ناحيه ساحلي شهرستان جويبار با استفاده از مدل راهبردي )SWOT( علي حاجي نژاد دانشاير دانش دکه ج رغافيا و برنامه ريزي مح يطي دانش اگه س اتسي ن و ب ولچساتن مصطفي قدمي استاديار گروه ج رغافيا و برنامه ريزي ش رهي دانش اگه مازندران 1 احمد صحرايي کارشناسي ارشد ج رغافيا و برنامه ريزي ش رهي، دانش اگه سي اتسن و ب ولچساتن جواد فاطمي کارشناسي ارشد ج رغافيا و برنامه ريزي توريسم ، دانش اگه س اتسي ن و بلوچساتن تاريخ دريافت ماق له : ١٣٩١/١٠/٢٥ تاريخ پذيرش مقاله : ١٣٩٢/٠١/١٨ چکيده در دنياي امروز صنعت گردشگري از مهمترين بخش هايي است که در اقتصاد هر کشور در زمينه اشتغال زايي و کسب درآمد مي تواند تاثيرگذار باشد.
امروزه توسعه گردشگري در تمامي عرصه ها، چه در سطح ملي و م قطن ه اي و چه در سطح بين الملي مورد توجه برنامه ريزان دولتي و شرکت هاي خصوصي قرار گرفته و بسايري از کشورها به اين حق قيت پي برده اند که براي به وبد وضعيت اقت اصدي خود بايد ابت اکر عمل به خرج دهند و درصدد يافتن راه هاي تازه اي برآيند (لط يف ،١٣٨٤،ص ٢).
از اين رو به من وظر تنوع بخ ديش ن به منابع رشد اقت اصدي و درآمدهاي ارزي و هم چنين ايجاد فرصت هاي جديد شغلي در کشور با توسعه صنعت گردشگري که ايران جزء ده کشور اول جهان قرار دارد، از پتانسيل بساير زيادي براي جهانگردي و گردشگري بين الملي برخوردار است (صباغي کرماني ، ١٣٧٩،ص ٦).