چکیده:
زمینه و هدف
ارتباط پزشک و بیمار یکی از مهم ترین ارتباط انسانی در نظام سلامت بوده و اعتماد اساس این ارتباط است. از طرفی نظام سلامت به دلیل ارتباط با همه سطوح جامعه، حساسیت برانگیزبودن، ظرفیت ایجاد هیجان و مرتبط بودن با سلامتی افراد فرصت بهتری برای شایعه سازی و در نتیجه تاثیر بر اعتماد دارد. ساخت و انتشار شایعه و اخبار کذب در رسانه های اجتماعی در خصوص تجربیات پزشکی و مولفه های موثر بر نظام سلامت موضوعی مهم و البته نوین جهت بررسی و انجام یک مطالعه است.
مواد و روش ها
این مقاله با استفاده از مصاحبه و برگزاری جلسات گروه کانونی تلاش کرده است در چارچوب روش گرندد تئوری یک الگو از چرایی اعتمادزدایی ارائه کند.
یافته ها
از آنجا که یکی از جدی ترین نیازها و منافع ذی نفعان حاکمیتی کنترل ساز و کار تولید و توزیع اخبار کذب و شایعه در رسانه های اجتماعی است و همچنین مشاهدات پژوهشگر در سطح رسانه های اجتماعی گواهی می داد که بخش قابل توجهی از شایعات در فضای رسانه های اجتماعی به نوعی به سلامت و نظام سلامت مرتبط است، محقق بررسی و تحلیل این موضوع را برای مقاله خود در نظر گرفته است. در این مطالعه نشان داده شد عدم مسوولیت حقوقی در خصوص محتواهای منتشرشده باعث شده است انتشار شایعه در رسانه های اجتماعی با کم ترین هزینه امکان پذیر و معمول باشد. عدم اطلاع رسانی صحیح، چرخه اقتصادی تولید شایعه و ناکارآمدی، عوامل اصلی ایجاد و انتشار شایعه در خصوص نظام سلامت هستند. پژوهش حاضر نشان می دهد که این همه باعث کاهش اعتماد به نظام سلامت در جامعه شبکه ای شده است.
ملاحظات اخلاقی
این مقاله با هزینه شخصی انجام شده و مستخرج از رساله دکتری در رشته مدیریت رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران است.
نتیجه گیری
به نظر می رسد تغییر نظام رسانه ای کشور به سمت مسطح شدن و از بین رفتن مکانیسم های کنترلی و دروازه بانی خبر، نظام سلامت را مانند دیگر نظام های حاکمیتی در مدیریت اخبار مربوط به خود دچار مشکل کرده است. از این رو پیشنهاد می شود بخش های از نظام سلامت که وظیفه مدیریت برند و تصویر کلان نظام سلامت و شبکه بهداشت کشور را دارند، در درجه اول ضمن درک تغییر نظام رسانه ای و به تبع نظم اجتماعی به سمت نظم شبکه ای باید نقش کنشگری خود را افزایش دهند.
Background and Aim: The connection of physicians and patients is one of the
most important human contacts in the health system and Trust is the basis of
this connection. The health system is associated with all levels of society and
because of the sensitivity, the capacity to create excitement and to be related to
the health of people has a better chance of gossip and thus has an effect on
trust. Making and publishing false news in social media about medical
experiences and their impact on the health system is a major new topic for an
important new issue study. One of the interests of governments is controlling the
production and distribution of false news in social media. The researcher's
observations showed that much of the rumor in the social media was linked to
the health system; therefore, the study began.
Materials and Methods: Interview and focus group were used for writing this
research paper. The data obtained from it are used in the Grounded Theory
method.
Findings: The study showed that the lack of legal accountability for published
content has led to rumored publication in social media with the lowest possible
cost. The lack of proper information, the economic cycle of rumor and
inefficiency, are the main factors behind the creation and dissemination of
rumors about the health system which has reduced the confidence of the health
system. The change in the media system towards flattening and the elimination
of control mechanisms and goalkeeping of news, the health system, like other
governance systems, weakened in news management.
Ethical Considerations: This research paper uses data from a PhD thesis in
Media Management at Islamic Azad University.
Conclusion: The researcher propos that parts of the health system that are
responsible for the health system brand management will understand the
changes in the media system and increase their activity in the networking
community.