چکیده:
کتاب اکونومی پولیتیک که با نام ایرانی آداب مملکتداری ترجمه شده است برگرفته از اندیشههای سیسمون دوسیسموندی است که در کتابی با عنوان اصول جدید اقتصاد سیاسی یا دربارة ثروت و روابط آن با جمعیت به چاپ رسیده است. او یکی از منتقدان اولیة مکتب کلاسیک اقتصاد سیاسی بهشمار میرود. بسیاری از صاحبنظران بر این عقیدهاند که دوسیسموندی بهدلیل ضعف معلومات اقتصادی نتوانسته است نظریات و عقاید کاملی را درباب ایجاد و بسط امنیت اقتصادی و اجتماعی بیان دارد، مطالعات و آگاهی او از مسائل اقتصادی بسیار کم است و بیشتر نظریات او جنبة احساساتی و عاطفی دارد. ازهمینرو، انتشار چنین کتابی فقط بهلحاظ آشنایی با نحوة ورود متون علمی اقتصادی به ایران و نیز شناخت سطح دانش اقتصادی ما در آن دوران میتواند واجد ارزش تاریخی باشد.
The book Economy Politics and the Philosophy of Government written by Simonde De Sismondi is published in a book entitled "New Principles of Political Economy: of Wealth in Its Relation to Population". He is considered one of the first critics of the classical school of political economy. Many experts hold that he failed to express complete views on generalizing and creating economic and social security due to the weakness of economic information, his studies and knowledge of economic issues are little, and his theories mostly arise from emotional aspects. Thus, publishing such a book can be of historical value only for familiarity with how economic scientific literature has entered Iran and knowing our economic knowledge level at that time.
خلاصه ماشینی:
بررسي رويکرد انتقادي سيسموندي بر اقتصاد سياسي کلاسيک نقد و بررسي کتاب اکونومي پوليتيک : آداب مملکت داري محمد کماليزاده * چکيده کتاب اکونومي پوليتيک که با نام ايراني آداب مملکت داري ترجمه شده اسـت برگرفتـه از انديشه هاي سيسمون دوسيسموندي است که در کتابي بـا عنـوان اصـول جديـد اقتصـاد سياسي يا دربارٔە ثروت و روابط آن با جمعيت به چاپ رسيده است .
ازنظر اسميت ، گـرايش طبيعـي انسـان به معاملۀ کار با کالا، کالا با کالا، و مبادلۀ يک چيز براي چيز ديگر به ايجـاد کامـل تـرين کـار اقتصادي يعني بازار خودسامان منجر خواهد شـد کـه هـم زمـان منـافع شخصـي و نيازهـاي جامعه را برآورده ميکند.
اقتصاد سياسي تاکنون مکاتب گوناگوني را به خود ديـده اسـت کـه نخسـتين آن هـا بـه مکتب کلاسيک مشهور است .
در ايـن نـوع اقتصـاد اصـل بـر فعاليـت بـازار اسـت و فقـط هنگاميکه بازار ديگر قادر نباشد با استفاده از منـابع موجـود افـراد را بـه بـالاترين سـطح از رضايت برساند و امکان رقابت اقتصـادي وجـود نداشـته باشـد، دولـت مـيتوانـد در امـور اقتصادي دخالت کند (٨٥ :١٩٩٢ Cpaoraso and Levines).
ممکن است اين پيش نهاد سيسموندي را بيان پـيش از وقت کمال مطلوبي دانست که قوانين بزرگ بيمه هاي اجتماعي کشورهاي اروپـا در پنجـاه سال اخير برقرار کرده اند.
بسياري از صاحب نظران بر اين عقيده اند که دوسيسـموندي بـه دليـل ضـعف معلومـات اقتصادي نتوانسته است نظريات و عقايد کاملي را درباب ايجـاد و بسـط امنيـت اقتصـادي و اجتماعي بيان دارد، مطالعات و آگاهي او از مسـائل اقتصـادي بسـيار کـم اسـت و بـيش تـر نظريات او جنبۀ احساساتي و عاطفي دارد.