چکیده:
نسل های مختلف یک جامعه، از سرمایه های بنیادی آن محسوب می شوند که حافظ و ناقل ارزش ها و انگاره های نسل های پیشین خود هستند؛ ارزش ها و انگاره هایی که در برخی موارد، هویت جمعی و زیست مشترک یک ملت را شکل می دهند. بنابراین، بررسی گوناگونی یا تفاوت در نوع تفسیر یا برداشت از این ارزش ها و انگاره های بنیادی از اهمیت فراوانی برخوردار است. در همین زمینه، تحقیق حاضر با روش تحلیل گفتمان پدیدارشناسانه به بررسی تفاوت نسلی در ایران پرداخته است. شاخص مورد مطالعه در پدیده ی تفاوت یا گسست نسلی، «تفاوت در تفسیر و برداشت از ارزش ها» است. از این رو، این تحقیق به این سوال مقایسه ای می پردازد که در دریافت و تفسیر ارزش ها در دو طیف نسل جوان و نسل های گذشته، چه تفاوت هایی وجود دارد؟ نتایج نشان می دهد که مفاهیمی چون فردیت گرایی، مدرن گرایی، ذهنیت مقایسه گرا، عدم کاربست ابزارهای انتقال ارزشی کارآمد، رفتار فراغتی، لذت خواهی، استقلال طلبی و ناهمخوانی در خانواده از جمله مفاهیم هسته ای هستند که موجب پدید آمدن تفاوت در نگرش و تفسیر نسبت به ارزش ها در دو نسل جوان و بزرگسالان شده اند. هم چنین، علاوه بر تفاوت ها، اشتراکات مفهومی نیز در میان این دو طیف نسلی مشاهده شده است که مهم ترین آن مرتبط به مفاهیم عدم رضایت (از وضعیت موجود) و نیز نفوذ رسانه های جمعی، فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. به عنوان توصیه های سیاستی، پیشنهاد می شود که با برنامه ریزی و تصمیم سازی راهبردی درباره ی وضعیت اقتصادی پیش روی جامعه ایران، از تبدیل تفاوت ها به تعارض پیشگیری شود.
Various generations in any society are one of the most significant assets and they transfer and maintain of values and norms of their previous generations. Somehow, these values and norms shape and stablish the social identity and common live of a nation. Therefore, there is an important outcome in studying of the variance or difference about how any generation have its own interpretation or point of view about the fundamental values and norms. In this regard, the present paper has studied of generations differences in Iran by using of discourse ananlysis of Phenomenological method. The studied indexes in generational difference or disconnection is "difference in interpretation and reading of the values". To this point, the paper has answered to the question that what are differences between younger and older generations about cognition and interpretation of the values. The results show that concepts like individuality, modernism, comparative mind, lacking of an applicable wares to transferring of values, epicuristic manner and pleasuring, independentism and incongruousness in family are the most effective core concepts that have a role in shaping of differences of values reading between two older and younger generations. In addition, besides of differences, there are some common concepts between the two generations that most important of them are as below: unsatisfying of current situation and infiltration of social media, cyberspace and social networks. As a policy recommendation, we suggest to operating a strategic planning and decision-making about the current economic situation of Iran to avoiding of becoming of the differences into the conflicts.
خلاصه ماشینی:
نسل ، تفاوت ، ارزش ها، جوانان ، ايران * دانشيار گروه علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي ** استاد گروه علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي *** دانشيار گروه علوم سياسي دانشگاه علامه طباطبايي **** دانشجوي دکتري انديشه ي سياسي دانشگاه علامه طباطبايي، نويسنده ي مسؤول مقدمه شکل گيري هويت جمعي مشترک و حتي فراتر، پيدايش يک نظام اجتماعي و سياسي بر اساس وفاق و انسجام ارزش هاي موجـود، از جملـه مـواردي اسـت کـه مـورد توجـه نظريه پردازان حوزه ي سياست و جامعه قرار گرفته است .
در انديشه ي گيـدنز، سـه عنصـر اساسـي در ارتباط با نسل مطرح شده است (آزادارمکي، ١٣٩٣: ٣٢): اول اين کـه او بـه عنصـر زمـان توجه خاصي دارد؛ دوم ايـن کـه او جامعـه را بسـيار سـيال و پيچيـده مـيدانـد و ايـن سنت هاي نوظهور جامعه ، اجازه اخذ سنت هاي گذشته را نميدهـد و سـوم ايـن کـه او همواره بر ارزش هاي رهايي بخش به منظور رها شدن از گذشته براي انتخاب شيوه هاي فعالانه تر و مدرن تر تأکيد دارد.
چارچوب نظري اين پژوهش نيز براساس نظريه ي بنگسـتون قـرار دارد و در آن کوشش شده است تا شرايط علي، زمينـه اي و مداخلـه گـر در تفسـيرهاي متفاوت جوانان و طيف هاي سني بالاتر (نسل پسا جوان ) از ارزش ها شناسايي شود.
Department of Psychology Science and Technology Center Rider University, http://users.