چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، تعیین رابطه علی بین اهداف پیشرفت با عملکرد تحصیلی از طریق میانجیگری سرزندگی تحصیلی در دانشآموزان دختر دوره متوسطه دوم شهر رامهرمز بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر متوسطه دوم بود، که در سال تحصیلی 97-1396، مشغول به تحصیل بودند. از جامعه مذکور تعداد 302 نفر دانشآموز، به روش نمونهگیری خوشهای دومرحلهای، انتخاب شدند. ابزار مورداستفاده، شامل مقیاس اهداف پیشرفت میدلتن و میگلی (1997)، مقیاس سرزندگی تحصیلی حسینچاری و دهقانیزاده (1391) و معدل دانشآموزان بهعنوان شاخص عملکرد تحصیلی بود. دادههای گردآوریشده با استفاده از روش آماری ماتریس همبستگی و تحلیل مسیر انجام شد. نتایج حاصل نشان داد که هر دو متغیر اهداف پیشرفت (اهداف تبحری، عملکردی و اجتنابی) و سرزندگی تحصیلی اثر مستقیم معناداری (001/0>p) بر عملکرد تحصیلی دارند. همچنین، نتایج نشان داد که اثر غیرمستقیم تمام مسیرها بر عملکرد تحصیلی از طریق سرزندگی تحصیلی معنادار است (001/0>p). میتوان نتیجه گرفت که عملکرد تحصیلی بهطور معناداری تحت تاثیر اهداف پیشرفت و سرزندگی تحصیلی است.
The purpose of this study was to determine the causal relationship between achievement goals and academic performance through mediating of academic buoyancy in secondary high school girl students in Ramhormoz. The research method was descriptive correlational. The study population consisted of all secondary high school girl students during the academic year of 2018. From this population, 302 students were selected by multistage cluster sampling. The instruments used included the achievement goals scale of Middleton & Midgley (1997), academic buoyancy scale of Hossein Chari and Dehghanizadeh (2012) and the students' average as an academic performance index. The data were analyzed using correlation matrix and path analysis statistical methods using Spss18 and Amos 23 software. The results showed that both variables of achievement goals (goals of master, performance and avoidance) and academic buoyancy had a direct effect (p
خلاصه ماشینی:
بررسی اهدافی که دانش آموزان برای موقعیت های تحصیلی خود تدوین میکنند نه تنها میتواند بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان ، بلکه حتی میتواند سلامت روان ، انعطاف پذیری، تاب آوری و سازگاری فردی و اجتماعی آن ها را نیز تحت تأثیر قرار دهد (سیفی و بازارویچ قادراف ، ١٣٩٧)، همچنین متغیر سرزندگی تحصیلی با افزایش توان شناختی فرد منجر به تقویت اهداف تحصیلی فراگیر میشود که این به نظر میرسد که نقش اساسی در عملکرد تحصیلی خواهد داشت (شاه و همکاران ٤، ٢٠١٨)، که در پژوهش حاضر ضرورت بررسی این موضوع ایجاب میگردد.
adjusted goodness of fit index approximation (به تصویر صفحه مراجعه شود) طبق داده های جدول ٥ اثر مستقیم اهداف تبحری بر سرزندگی تحصیلی (٠/٣٠) و عملکرد تحصیلی (٠/٤٤) در سطح ٠/٠٠١ مثبت و معنادار است .
یافته های این پژوهش حاکی از آن است که اهداف پیشرفت (اهداف تبحری، عملکردی و اجتنابی) اثر مستقیم و معناداری بر عملکرد تحصیلی از طریق سرزندگی تحصیلی دارند.
The relationship between perceptions of learning environment and academic life with the mediating role of cognition, metacognition, motivation for progress and self-efficacy in students.
The role of self-efficacy, the value of the homework, the goals of Achievement and the educational engagement in the mathematical development of third-year students of mathematical sciences in Mahabad.
Post-1990s College Students Academic Sustainability: The Role of Negative Emotions, Achievement Goals, and Self- efficacy on Academic Performance.
The relationship between achievement goals and academic performance: Investigating the mediating role of academic self-efficacy.