چکیده:
مقدمه: تغذیـه ناسالم عامـل 35 درصد مـرگ به علت سرطان است. اصلاح الگوهای غذایی از دوران بچگی و اوایل بزرگسالی و داشتن رفتارهای تغذیه ای صحیح موضوع مهمی جهت پیشگیری از بیماریهاست. این پژوهش با هدف پیش بینی عوامل تعیین کننده رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر دبیرستانی شهر اهواز با استفاده از نظریه عمل منطقی توسعه یافته انجام شد.
ابزار و روش ها: در این پژوهش مقطعی، 173 دانش آموز دختر دبیرستانی به طور تصادفی ساده از دو مدرسه دخترانه دولتی ناحیه یک شهر اهواز در سال تحصیلی 98 - 1397 انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک، نظریه عمل منطقی توسعه یافته و رفتارهای تغذیه ای گردآوری شد. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده با استفاده از مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS 23 و AMOS صورت گرفت.
یافته ها: میانگین سن دانش آموزان شرکت کننده 0.75±14.01 سال بود. میزان تبیین واریانس قصد رفتاری توسط هر یک از سازه های نگرش (28%=ß)، هنجارهای انتزاعی (15%=ß) و خودکارآمدی (49%=ß) بود که نشان می دهد خودکارآمدی قوی ترین و هنجارهای انتزاعی ضعیف ترین پیش بینی کننده قصد رفتاری است. همچنین مشخص شد 56% تغییرات قصد رفتاری و 24% تغییرات رفتار تغذیه ای دانش آموزان توسط این مدل قابل پیش بینی است. شاخصهای برازش مدل نیز نشانگر مناسب بودن مدل بودند.
نتیجه گیری: به نظر می رسد نظریه عمل منطقی توسعه یافته با سازه خودکارآمدی نظریه مناسبی جهت پیش بینی رفتارهای تغذیه ای دانش آموزان دختر است. بنابراین استفاده از آن در طراحی مداخلات آموزشی پیشنهاد می گردد.
Aims: Unhealthy nutrition the cause of 35% cancer death. Modification of dietary patterns from childhood and beginning adulthood and having good nutritional behaviors is very important to prevent diseases. This study aimed to determine predictive factors of nutritional behaviors based on the extended theory of reasoned action among high school female students of Ahvaz city, Iran.
Materials & Methods In this cross-sectional, 173 high school female students were randomly selected from two girls' government schools in Ahvaz city in year of 2018. Data collection were used a questionnaire including demographic characteristics, development Theory of Reasoned Action and nutritional behaviors questions. Data analysis was performed using structural equation modeling in SPSS 23 and AMOS software.
Findings The mean age of the students was 14.01± 0.75 years. The behavioral intention variance was determined by any of the structures attitude (ß = 28%), subjective norms (ß = 15%) and self-efficacy (ß = 49%) which show self-efficacy in the most powerful and subjective norms weakest predictor respectively. It was also revealed 56% and 24% behavioral intention changes and nutritional behavior changes of students predicted by the model respectively. The fitting indexes of the model showed that the model is goodness.
Conclusion The theory of reasoned action developed with the self-efficacy construct seems to be a suitable theory for predicting nutritional behaviors of female students. So it is recommended to use it in educational interventions designing.