چکیده:
اهداف: خشم یکی از هیجانات انسان است که در صورت خارج شدن از سطح متعادل و تبدیل شدن به رفتار پرخاشگرانه عوارض منفی متعددی بر همه ابعاد سلامت افراد میگذارد. آگاهی از وضعیت خشم در دانش آموزان نوجوان و عوامل موثر بر آن میتواند نخستین قدم برای برنامه ریزی و اجرای مداخلات روانشناختی به منظور کنترل و مدیریت خشم در دانش آموزان نیازمند مداخله باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت خشم در دانش آموزان دختر مقطع متوسطه اول شهر ایلام انجام شد.
ابزار و روش ها: مطالعه حاضر به صورت مقطعی انجام شد. تعداد 313 دانش آموز بصورت تصادفی انتخاب و وارد مطالعه شدند. دادهها با استفاده از پرسشنامه 57 آیتمی خشم اسپیلبرگر و بصورت خودگزارشی گرداوری و با استفاده از نرم افزار SPSS و آزمون های آماری توصیفی، همبستگی پیرسون، تی مستقل و آنالیز واریانس یکطرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین سنی شرکت کنندگان در مطالعه 1.02± 13.51 سال بود. نتایج مطالعه نشان داد که میانگین نمره صفت خشم در دانش آموزان پایه اول بطور معنی داری کمتر از دو پایه دیگر است (0.001=p). همچنین بیان کلی خشم در دانش آموزان با والدین کارگر یا بیکار بطور معنی داری بالاتر از سایر دانش آموزان بود (0.032=p).
نتیجه گیری: با توجه به سطوح متوسط بیان کلی خشم و صفت خشم در دانش آموزان مورد مطالعه، اجرای مداخلات روانشناختی به منظور مدیریت و کنترل خشم دانش آموزان ضروری به نظر می رسد. همچنین توصیه میشود در اجرای مداخلات مذکور به عوامل تعیین کننده بروز خشم در دانش آموزان از جمله پایه ی تحصیلی و شغل والدین توجه شود.
Aims: Anger is one of the excitements of human, which, if left out of a balanced level and transformed into aggressive behavior, has many negative effects on all aspects of the health of individuals. Awareness of anger status in adolescent students and its effective factors can be the first step in planning and implementing psychological interventions to control and management of students’ anger. The aim of the present study was to determine the status of anger in high school girl students in Ilam.
Instruments & Methods: This cross-sectional descriptive study was conducted on 313 high school girl students in Ilam in 2017 who were selected by multi stage random sampling method. Data were collected using Spielberger's Anger Scale (STAXI-2) in the form of self-reported, and were analyzed by SPSS-18 software using Pearson correlation and Kendall correlation tests, independent t-test and one-way ANOVA.
Findings: The mean scores of anger state and anger trait in first-grade students was significantly lower than the other two grades (p=0.001). Also, the general anger expression in students with laborer or unemployed parents was significantly higher than other students (p=0.032). There was a positive significant correlation between general anger expression index with anger state and anger trait indexes (p.
Conclusion: The general anger expression and anger trait in the studied students is moderate and their grade of students’ education and their parents' occupation are effective factors on the anger of these students.