چکیده:
نگرش پساساختاری و رویکرد متن محوری به گردشگری به عنوان یک متن فضایی که تولید ، مهیا و عرضه می شود، ارتباطات استراتژیک بین عناصر مختلف و توجه به همکاری ذی نفعان در فرآیند برنامه ریزی و توسعه ؛ رکن اساسی توسعه گردشگری به حساب می آیند. این ارتباط ریزوم حول محور شبکه مقاصد متن فضایی گردشگری شکل می گیرد. از منظر این تئوری است که می توان همپیوندهای متن فضایی گردشگری را در بینامتن های منطقه ای مورد واسازی قرار داده و از طریق به شناسایی و مهیا نمودن نیازها و خواست گردشگران ، برقراری امکانات و تسهیلات مناسب با نیازها و اطلاع رسانی به گردشگران جهت انتخاب مسیر مناسب اقدام نمود. در این راستا جهت خوانش متن فضایی گردشگری در استان گلستان با تاکید بر ترسیم شبکه مقاصد متن فضایی گردشگری با استفاده از روش تحقیقی تحلیلی ـ توصیفی انجام گرفته که با بهره گیری از نظریه شبکه، روش دلفی و تکنیک گلوله برفی و با پرسش از متخصصان در مقیاس منطقه ای و ملی ، شبکه مقاصد متن فضایی گردشگری در استان گلستان در ابعاد مختلف ترسیم گردید.نتایج نشان می دهد که اندازه تراکم شبکه مقاصد گردشگری در این تحقیق برابر با 0.437 می باشد . با توجه نسبتاً نزدیک به میانه ( 0.5 ) می توان متصور شد که این شبکه ، دارای تراکم کمتری است. ضریب خوشه بندی حاصل برابر با 0.678 ، که نسبتاً بالاست که نشان دهنده تمایل بالای مقاصد برای تشکیل خوشه در شبکه می باشند. یعنی ارتباط با اطمینان مشترک بین مقاصد گردشگری تشکیل شود. همچنین چهار مقصد متن فضایی گردشگری استان گلستان، برج قابوس گنبد با 78.002% و بازارچه اینچه برون آق قلا با 44.446% ، جنگل ناهار خوران گرگان با 23.549% و اسکله بندرگز با 18.882% با دارا بودن بیشترین مرکزیت بینابینی می توانند به عنوان مقاصدی باشند که گردشگران می توانند برای انتخاب مقصد گردشگری بعدی از آنها عبور کنند و با توجه به مرکزیتی 100% دارای بالاترین مرکزیت نزدیکی هستند.این بدان معنی است که این چهار مقصد دارای فاصله کوتاهتری نسبت به هر یک از مقاصد مجاور خود را دارند و دارای مرکزیت بیشتری هستند.
Post-structural theory and text based approach of tourism are produced, and provided as a spatial text strategic communication between different elements and attention to cooperation of beneficiary in planning and development process are accounted as essential part of tourism development. This communication is formed around of tourism spatial text destinations network. Based on this theory perspective we can put tourism spatial text associations in regional Intertextual deconstruction to this method, we can proceed to identify and provide tourist’s needs and requirements, providefacilities according to the needs and inform tourists about choosing the appropriate path. When using network theories which have complex processes, reading destinations network in tourism spatial text would be enabled and through this we can try to read tourism space text in regional scale to make tourism stable. Regard to this, in order to reading tourism spatial text in Golestan province with emphasis on drawing tourism spatial text destinations networkby descriptive- analysis research method have been done, tourism spatial text destinations network in Golestan is drawn in different dimension by utilizing network theory, Dolphin method and snowball technique and by asking experts in national and regional scale. The results show that the density value of the tourism destinations network in this research is 0.437. With relatively close attention to mean, we can suppose that this network has lower density. The resulted clustering coefficient is 0.678 which is rather high and shows high trend of destinations toorganizecluster in the network. This means the establishment of relationship with common trust (confidence)between tourism destinations. In addition, four space text destinations of Golestan including Gonbad-e Qabus Tower with 78.002%, IncheboronAqqalamarket with 44.446%, Gorgan Nahar Khoran forest with 23.549% and Bander Gaz Port waterfront with 18.882% having the most intermediate centrality can be the destinations through them the tourists can pass to choose the next tourism destination and based on 100% centrality they have the highest proximity centrality. This means that these four destinations have a shorter distance compared to each of the nearbydestinations and have more centrality.
خلاصه ماشینی:
واکاوی « شبکه مقاصد متن فضاییگردشگری» در استان گلستان خوانشی پساساختاری مهدی سقایی1*، زهره جوانبخت قهفرخی2، علی رضا اسلامی3 1استادیار دانشکده علوم گردشگری ـ موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان 2دانشجوی دکتری جغرافیا ـ دانشگاه شهید بهشتی تهران 3کارشناس ارشد مدیریت جهانگردی ـ موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان تاريخ دريافت: 4/11/94 ؛ تاريخ پذيرش: 13/10/95 چکیده تحولات مفهومی و عینی گردشگری در عصر حاضر، ضرورتهایی را پیرامون تحولات پارادایمی در واکاوی این پدیده جهانی شده، شکل داده است.
اگر چه مطالعه مقاصد گردشگری به وفور در ادبیات موضوع یافت میشود، اما بیشتر این مطالعات تنها به بررسی مشخصههای مقاصد بصورت وجهه استنباط شده از یک مقصد پرداخته و کمتر از دیدگاه شبکهای و بررسی مشخصههای یک مقصد در شبکه، استفاده شده است (سپهری و بابایی، 1389) از این رو مفهوم شبکه مقاصد متن فضایی گردشگری به عنوان یک ایده و پدیده نو در استان گلستان مورد واکاوی قرار گرفته تا مشخص شود تا چه امکان گذار به گردشگری پایدار را فراهم میآورد.
A Framework for Tourism Destination Marketing in Network Destination Structures (Thesis, Doctor of Philosophy).
Network analysis approach to map tourism mobility, University of Catania, Catania, ItalyTomaselli 59.
Small tourism business networks and destination development, International Journal of Hospitality Management, 20(4): 67–378.
Social Network Analysis: Methods and Applications, Cambridge: Cambridge University Press.
This communication is formed around of tourism spatial text destinations network.
The results show that the density value of the tourism destinations network in this research is 0.
Keywords: spatial text, tourism destinations, Post- structuralism, network theory, Golestan Province