چکیده:
امروزه رسانهها ابزار اصلی اثرگذار بر تحولات فرهنگی و اجتماعی و تغییرات سیاسی در جامعه هستند. در این میان ماهواره یکی از رسانههای بسیار تاثیرگذار در عصر حاضر میباشد، لذا لازم است مسئولین رسانهای کشور به ویژه در سطح رسانه ملی با آگاهی از این تاثیر به مقابله اثربخش با رسانههای ماهوارهای پرداخته و ضمن پاسخگویی به نیازهای رسانهای مردم در اقشار و گروههای مختلف، مخاطبین خود را در برابر این تهاجم حفظ نمایند. مقاله پیش رو با هدف نقش درک از هنجار ذهنی بر تمایلات رفتاری جوانان در استفاده از برنامههای ماهواره در بین افراد بالای 15 سال مناطق شهری استان فارس انجام شده است که به صورت تصادفی چندمرحلهای خوشهای، نمونهای معادل 600 نفر انتخاب و از طریق پرسشنامه مورد ارزیابی قرار گرفتند. در این پژوهش، اثر مستقیم متغیرهای سودمندی استفاده از ماهواره و نگرش نسبت به ماهواره بر قصد استفاده از ماهواره معنادار است. ولی اثر مستقیم متغیرهای هنجار ذهنی و درک از سهولت استفاده از ماهواره بر قصد استفاده از ماهواره معنادار نیست.
Today, Medias are the main tools for influencing social and cultural developments and political changes in society . Satellite is one of the media is very influential in the current era. Authorities need themedia, especially in the national media to deal effectively with the media aware of the impact of satellite pay. This study was done with the aim of the role of perceived the subjective norm on behavioral tendencies among the youth in the use of satellite programs among the population of all residents over 15 years in fars were randomly selected through Multistage cluster sample of 600 questionnaires were evaluated. In this study, the direct effect of variables of usefulness of satellite and the satellite attitude towards the intention of using satellites is significant. But the direct effect of variables of subjective norm and perceived facility of use of the satellite towards the intention of using satellites is not significant.
خلاصه ماشینی:
مدل پذیرش فناوری که شکل تغییر یافته ای از نظریه عمل مستدل است ، برای پیش بینی پذیرش فناوری اطلاعات و ارتباطـات بـا جـایگزین ساختن تعیین کننده ها یا متغیرهای اعتقاداتی نظریه عمـل مـستدل ، بـا دو مؤلفـه کلیـدی برداشت ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 The Technology Acceptance Model 2 Lee & Kim 3 The Theory of Reasoned Action ذهنی از مفید بودن و برداشت ذهنی از آسانی استفاده به کار میرود.
در این پژوهش برای بررسی اثرات مستقیم و غیرمستقیم متغیرهای برون زا (هنجار ذهنی) و درون زای تحقیق (سودمندی، سهولت و نگرش ) بر قصد استفاده از ماهواره ، یک مدل فرضی بر اساس پیشینه نظری و تجربی طراحی شده است .
جدول ٤- برآوردهای ضرایب اثر غیرمستقیم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} P < 0/05**P < 0/01 * با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل اطلاعات ، اثر غیرمستقیم هنجار ذهنی بر قصد استفاده از ماهواره از طریق متغیرهای درک از سهولت و سودمندی و نگرش نسبت به ماهواره برابر با ٠/٢٨ که با توجه به میزان (٥/١٩= t) در سطح ٠/٠١ معنادار بوده است .
/ مدل برازش شده پژوهش نتیجه گیری با توجه به نتایج بدست آمده از تحلیل داده ها، اثر مستقیم هنجار ذهنی بر سودمندی استفاده از ماهواره معنادار است .
با توجه به نتایج به دست آمده از تحلیل اطلاعات ، اثر غیرمستقیم هنجار ذهنی بر قصد استفاده از ماهواره از طریق متغیرهای درک از سهولت و سودمندی و نگرش نسبت به ماهواره معنادار است .