چکیده:
هدف این مقاله نقد و بررسی روش نشانهشناسی اجتماعی در تحلیل فیلم است. نشانهشناسی اجتماعی که مبتنی بر آراء هالیدی است قراردادی بودن رابطه دال و مدلول را کنار نهاده و آن را برساختی از روابط اجتماعی میداند. ازجمله کسانی که نشانهشناسی اجتماعی را در تحلیل بصری به خدمت گرفتهاند، کرس و ون لیون هستند. ازاینرو، این مقاله با نظر به روش آنها در تحلیل فیلم به این پرسش پاسخ میدهد که توانمندیها و محدودیتهای نشانهشناسی اجتماعی در تحلیل فیلم کدماند. این مقاله با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی و استفاده از منابع کتابخانهای، پشتوانههای نظری و کاربرد عملی نشانهشناسی اجتماعی در تحلیل فیلم را بررسی و بهعنوان نمونه، صحنهای از سریال «آوای خاک» را تحلیل کرده است. درنهایت پژوهش پس از بیان دیدگاههای مختلف پیرامون این روش به این نتیجه رسیده است که استفاده از منابع نشانهشناسی بهجای نشانه، امکان تحلیل متون چندوجهی و نظرگاه انتقادی از نقاط قوت و توصیفی بودن، پرزحمت بودن و محدودیتهای فرهنگی ازجمله نقاط ضعف این روش است.
The purpose of this paper is the criticism of social semiotics in film analysis. Social semiotics which is based on Holliday votes abandoned the contractual relationship between signifier and signified and considers it as constitutive of social relations. Among those who have applied the visual analysis of social semiotics are Kress and Van Leeuwen. Therefore, this article answers the question which are the capabilities and limitations of the social semiotics in film analysis considering their method in film analysis? To provide the method, library resources were used and semiotic analysis was conducted as an example of a scene from the series “Song of Territory ". Finally, study after the expression of different views on the method has concluded that the use of semiotic resources instead of signs, the possibility of analyzing multimodal texts, and critical view are the strengths and being descriptive, laborious and cultural constraints of the method are weaknesses of this approach.
خلاصه ماشینی:
در همین حوزه دو فرد به نام گونتر کرس و تئو ون 1 لیون شیوه نشانه شناسی اجتماعی را در مطالعه تصویر با عنوان نشانه شناسی اجتماعی بصری به کاربرده اند و در این زمینه دو کتاب مهم به نام های «درآمدی بر نشانه شناسی اجتماعی» و «خوانش تصاویر» را نگاشته اند (سرفراز، ١٣٩٣: ٢٠٩)؛ اما آیا تمامی آنچه در این روش آمده موردپذیرش قرارگرفته است ؟ این روش در کجا بر غنای تحلیل فیلم افزوده و در کجا از بیان ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Visual Social Semitics معنای سینمایی بازمانده است ؟ این مقاله پس از تقریر تفصیلی از روش نشانه شناسی کرس و ون لیون در تحلیل فیلم به جهت ملموس سازی مباحث نظری یک صحنه از سریال آوای خاک به کارگردانی اسماعیل صدقی را که از ١٣٩٣/١١/٠٨ تا ١٣٩٣/١١/٢٢ از سیمای مرکز کردستان پخش شده است را تحلیل میکند.
٥. برای تحلیل نقشی یک جمله در هریک از سطح فرا نقش ها (تجربی، بینا فردی و متنی) از ساز کار و اصطلاحات خاص خود استفاده میکنیم (مهرابی & ذاکر، ١٣٩٥, :١٧٥-١٧٦) جدول شماره ١ : طرح واره ای از نگره زبان شناسی سیستمی-نقش هالیدی / (صالحی نیا & روحی، ١٣٩٠ : ٣١٢) درنهایت نظریه هالیدی هم بری از نقد نبوده و انتقاداتی بر آن واردشده است .
معانی بازنمودی خلق معنی بازنمودی به حوزه نشانه شناسی بصری در ارائه شیوه تحلیل نحوی «مبتنی بر فضا» و معطوف بر جایگاه ابژه های درون فضای نشانه شناسی کمک میکند ,Oyama &lewitt ) (٢٠٠٨:١٤١، ازاین جهت رابطه میان مشارکت کنندگان بصری در یک تصویر با عناصر تعریف شده ای همچون بردارها درک میشود که متناظر با افعال کنشی- یا فرایندها- در زبان هستند (٢٠٠٦:٥٩ ,Leeuwen &Kress ).