چکیده:
برنامه ریزی درسی در آموزش عالی مقوله ای بسیار مهم و چند وجهی است که آینده آموزش و کارآمدی آن را تبیین می کند
. در همین زمینه و به سبب این ساختار مهم؛ این تحقیق به بررسی برنامه ریزی درسی درسیستم آموزش عالی در کشور
استرالیا بر مبنای یک مطالعه نظری کتابخانه ای پرداخت. بررسی های تحلیلی در این زمینه نشان داد در برنامه ریزی درسی
در کشور استرالیا تطبیق با قوانین و سیاست های کلان کشورء تطبیق برنامه درسی تنظیم شده با محتوای مورد نظر هر رشته؛
توجه به انتظارات هر رشتء, ابزار و امکانات, توجه به علاقمندی دانشجویان؛ توجه به واحد سنجش و امکان ارزیابی منابع
آموزش داده شده و برنامه ریزی بر اساس دانش روز و سرآمد جهانی عوامل مهم و اساسی در برنامه ریزی در این شاخه می
باشد. همچنین بررسی ها نشان داد که انعطاف پذیری بالا در برنامه ریزی؛ پیاده سازی و بکار گیری نو آوری در تدوین برنامه
درسی و توجه به علاقمندی فراگیران مهمترین نقاط قوت این سیستم برنامه ریزی و عدم توجه به فرهنگ های متفاوت در
برنامه ریزی؛ هزینه بر بودن برخی دروس و پیروی از سیاست های کلان و مشخص مهمترین معایب سیستم می باشد. بر
اساس بررسی های صورت پذیرفته از الگوی کشورهای موفق چون استرالیا در حوزه برنامه ریزی درسی می توان بهره گرفت.
خلاصه ماشینی:
بررسي هاي تحليلي در اين زمينه نشان داد در برنامه ريزي درسي در کشور استراليا تط بيق با قوانين و سياست هاي کلان کشور؛ تط بيق برنامه درسي تنظ يم شده با محتواي مورد نظ ر هر رشته ؛ توجه به انتظ ارات هر رشته ؛ ابزار و امکانات ؛ توجه به علاقمندي دانشجويان ؛ توجه به واحد سنجش و امکان ارزيابي منابع آموزش داده شده و برنامه ريزي بر اساس دانش روز و سرآمد جهاني عوامل مهم و اساسي در برنامه ريزي در اين شاخه مي باشد.
برنامه ريزي درسي در دوران مختلف در (جدول ١) الگوي برنامه ريزي درسي در دوره هاي مختلف نشان داده شده است : جدول ١: الگوي برنامه ريزي درسي در دوره هاي مختلف (به تصویر صفحه رجوع شود) 1 Mc Inerney 2 Garavand 3 Anaya 4 Kanda 5 Lilian 6 Allen 7 Nanae 8 Collin and Reich 193 از رنسانس تا قرن بيستم دوره تفکرات و نظريات بزرگاني چون روسو، پستالوزي ، فروبل و اسپنسر ....
1 Ladson 2 1 Louise 3 1 Parker 4 195 جدول ٢: رويکرد هاي اساسي در تدريس مبتني بر برنامه ريزي درسي (به تصویر صفحه رجوع شود) در ادامه جهت مشخص شدن و تشريح دقيق برنامه ريزي درسي اين ساختار در مراکز آموزش (عالي) استراليا مورد بحث و بررسي قرار مي گيرد.
] Minister for Education; Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (3 June 2009).
] Minister for Education; Australian Curriculum, Assessment and Reporting Authority (3 June 2009).