چکیده:
در این تحقیق در راستای بررسی عوامل موثر بر بهبود عملکرد مدیران موسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان انجام شده است. روش تحقیق در این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع دادهها کمّی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق عبارت از کلیه مدیران و کارکنان موسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان میباشند که تعداد آنها 2000 نفر است. روش نمونهگیری در این پژوهش، طبقهای میباشد. از جامعه آماری مذکور با توجه به ضوابط نمونهگیری (بر اساس شیوة نمونهگیری مندرج در جدول مورگان) تعداد 384 نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدهاند. در مرحله بعد بر اساس مدل مفهومی پژوهش، سوالات و فرضیههای پژوهش، با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته, گویههای مستخرجه در نمونه آماری تحقیق مورد پرسش قرار گرفته است. در بخش آمار توصیفی، توصیف دادهها در دو بخش متغیرهای زمینهای و متغیرهای اصلی ارائه گردیده و در بخش آمار استنباطی، جهت بررسی فرضیهها از آزمون رگرسیون خطی استفاده شده است. با توجه به دادههای تحقیق میتوان گفت، اعتماد سازمانی، رفتار شهروندی سازمانی و عدالت سازمانی بر بهبود عملکرد مدیران موسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان موثر میباشند. همچنین متغیر رفتارشهروندی سازمانی با ضریب بتای استاندارد (591/0) بیشترین تاثیر را در بهبود عملکرد مدیران موسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان دارد و متغیر اعتماد سازمانی با ضریب بتای استاندارد (368/0) کمترین تاثیر را در بهبود عملکرد مدیران موسسات خدماتی و بازرگانی استان گیلان دارد.
The present quantitative correlational applied study was undertaken to explore factors affecting the performance enhancement of managers at commerce and civil service companies in Gillan province. The research population comprised 2000 managers and employees at commerce and civil service companies in Gillan, Iran from whom a stratified sample of 384 was selected based on Morgan Table. A researcher-made questionnaire developed based on the research conceptual model, the research questions and hypotheses was administered to the research sample. The gleaned research data were analyzed descriptively and inferentially through linear and multiple regressions. The results demonstrated that Organizational Trust, Organizational Citizenship Behavior and Organizational Equity had significant impacts on the participating managers’ performance enhancement. Moreover, Organizational Citizenship Behavior and Organizational Trust, with respective coefficients of (.591) and (.368), were found to have the greatest and the smallest impacts on the managers’ performance enhancement in Gillan.
خلاصه ماشینی:
با توجه به داده هاي تحقيق ميتوان گفت ، اعتماد سازماني ، رفتار شهروندي سازماني و عدالت سازماني بر بهبود عملکرد مديران مؤسسات خدماتي و بازرگاني استان گيلان موثر ميباشند.
" جدول شماره (١) : خلاصه نتايج توصيفي مدل رگرسيوني فرضيه اول ضريب همبستگي ضريب تعيين ضريب تعيين تعديل شده آماره دوربين واتسون 1/922 0/231 0/235 0/485 بدين ترتيب همان طور که در جدول ١ مشاهده ميشود، مقدار آماره دوربين واتسون (١/٩٢٢) در فاصله ١/٥-٢/٥ قرار دارد، بنابراين فرضيه عدم وجود همبستگي بين خطاها رد نمي شود و ميتوان (١٩٠)مديريت بهره وري دوره ١٤، شماره ٢، پياپي ٥٣– تابستان ١٣٩٩ از رگرسيون استفاده کرد.
مقدار ضريب تعيين ٠/٢٣٥ ميباشد که اين مؤيد آن است که ٢٣/٥% از تغييرات متغير وابسته (بهبود عملکرد مديران مؤسسات خدماتي و بازرگاني استان گيلان ) به کمک متغير مستقل (اعتماد سازماني ) قابل تبيين است .
مقدار ضريب تعيين ٠/٤١٩ ميباشد که اين مؤيد آن است که ٤١/٩% از تغييرات متغير وابسته (بهبود عملکرد مديران مؤسسات خدماتي و بازرگاني استان گيلان ) به کمک متغير مستقل (رفتار شهروندي سازماني ) قابل تبيين است .
مقدار ضريب تعيين ٠/٣٤٥ ميباشد که اين مؤيد آن است که ٣٤/٥% از تغييرات متغير وابسته (بهبود عملکرد مديران مؤسسات خدماتي و بازرگاني استان گيلان ) به کمک متغير مستقل (عدالت سازماني ) قابل تبيين است .
K. , (2017), Impact of psychological capital on organizational citizenship behavior: Mediation by work engagement, Journal of Management Development, 36(7), 973-983.
Key Words: Organizational Citizenship Behavior, Organizational Equity, Organizational Trust, Performance Enhancement, Business Managers, Gillan Province 1.