چکیده:
از مشکلات جامعه امروزی، دوری هنرمند از حرفه هنرهای دیگر و گروههای مختلف اجتماعی، همچنین نادیده گرفتن هنر و هنرمند توسط گروههای مذکور و در پی آن، ضعف هنر در سطح جامعه است. اهمیت برقراری تعاملات اجتماعی و رویارویی گروههای مختلف اجتماعی با هنرمندان و در پی آن، شناخت و درک اهمیت این تعاملات در استعلای جامعه، تحقیق درباره ایجاد یک بستر مناسب جهت حضور یافتن طیف وسیعی از گروههای مختلف اجتماعی و در پی آن، رویارویی با مسائل هنری را ضروری میسازد. فلسفه لویناس، نوعی پدیدارشناسی اخلاقی در راستای رو- در- رویی فرد با دیگری یا دیگران و شکلگیری عدالت و سیاست مطلوب یک جامعه است که در نهایت، سبب ظهور استعلای آن جامعه میشود. در راستای تحققپذیری هدف مقاله پیش رو که شیوه طراحی مناسب برای یک بستر اجتماعی موثر در برآورده ساختن این نیاز اجتماعی است، فرضیههایی در پاسخ به این پرسش که چه ترفندهایی در طراحی بهینه مرکز اجتماعی هنرمندان با استفاده از تطبیق هنرهای بصری و زیباییشناسی در معماری با فلسفه امانوئل لویناس میتوان بهکار گرفت؟ ارائه شدهاند. در این پژوهش، مباحث حاصل از مطالعه و بررسی هنرهای بصری و معماری بهعنوان کالبد معماری و نتایج بهدست آمده از مطالعات فلسفه رو- در- رویی لویناس بهعنوان رویکرد نظری، با یکدیگر تطبیق داده شده و در نهایت، با در نظر گرفتن کاربری هر یک از این دستاوردهای جدید در طراحی مرکز اجتماعی هنرمندان، فرضیههایی بهعنوان نتایج پژوهش فوق شکل گرفته که میتوانند در راستای تحقق طراحی یک بستر معماری مناسب بهصورت بهینه و تاثیرگذار در جهت ارتقا و ترویج هنر و بهدنبال آن رشد و پیشرفت یک جامعه، مورد استفاده قرار گیرند.
One of the problems of today’s society is the fact that the artist is away from the
profession of other arts and various social groups, as well as disregarding art and artist
by the mentioned groups and followed by the weakness of art in the community. The
importance of establishing social interactions and encountering different social groups
with the arts and artists, as well as recognition and understanding of the importance of
these interactions in the advancement of society makes imperative the research about
establishing a suitable bed for the presence of a wide range of different social groups, and
consequently, confrontation with artistic issues. Levinas’s philosophy is a kind of moral
phenomenology in direction of the person’s Face- To- Face to one another or others,
and forming the justice and the desired policy of a society that ultimately leads to the
emergence of the transcendence of that society. The purpose of this research is introducing
the appropriate designing method for an effective social bed in order to meet this social
need. The research question is "What strategies can be used in the optimal design of artists’
community center through the adaption of visual arts and aesthetics in architecture with
the Emmanuel levinas’s philosophy. In this research, the results of examining visual arts
and architecture as the architectural framework and the results from Emmanuel Levinas’s
Face- To- Face philosophy studies as a theoretical approach adapted together and finally
by considering the use of each of these new achievements in designing artists’ community
center, hypotheses were created as the results of this study which can be used to establish
an appropriate and effective architecture bed for promotion and development of art, and
consequently, the growth and progress of a community.