خلاصه ماشینی:
"موزه هنرهای معاصر در دومی دوسالانه نگارگری اسلامی-ایرانی،با عبور از تجربهء نخستین دوسالانه و عرضهء دستاوردهایی بدیع چنین مینمایاند که مینیاتور با وجود تلاش هنرمندان در سدههای گوناگون،برخلاف نظرات معدودی،نه در دایره تنگ تکرار،که در پهنه سیع بدعتها و نوآوریها جاری است و بسیاری از آثار،حتی با بهرهوری از مضامین مورد استفاده هنرمندان پیشین،اینک با نگاهی متعالی،بازتابی از اندیشه متفاوت فرزانگان هنر معاصر را دربر دارد.
گل و مرغ که بیشترین دستمایه هنرمندان در طول تاریخ این هنر بوده است، شعری مصور از درک معانی آفرینش و رمز و راز عشق و وفاداری است که هنرمند با برداشتی ذهنی و گاه >نگاهی به دومین نمایشگاه دوسالانه نگارگری ایرانی-اسلامی تماشاگه راز (به تصویر صفحه مراجعه شود) واقعگرایانه و جان بخشیدن به تصاویر،آنگونه که میطلبد،زیباترین طرح و رنگ را بهکار میگیرد،تا دو پدیدهزیبای هستی را-نه برای ارایه صورت ظاهر-که برای بیان معنا و مفهوم پنهان آنکه همانا همدمی، عشق،وفا و ماندگاری است،از طریق تمثیل مورد ستایش قرار دارد.
استاد فرشچیان که سهمی اساسی در احیای مینیاتور ایران و شناساندن آن به جهانیان دارد در دو اثر«یارب»و«خواهد آمد»به ایجاز در بیان دست یافته و از آن همه نقش و رنگ در مینیاتور،حد اقل را در فضایی روحانی و رازآمیز به یاری طلبیده است.
گاهی هنرمند با الهام از یک قطعه ادبی و یا شعر به ترسیم و تصویر فضایی آکنده از آن حس و حال دست یازیده و گاهی به عوض ایجاد چنین فضایی،به نقاشی (به تصویر صفحه مراجعه شود) آقا میری،مصطفی، جلد قرآن(تذهیب) گواش و آبرنگ 80x60 سانتیمتر یکایک عناصر یاد شده در آن قطعه پرداخته است."