چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی رابطه بین سواد اطلاعاتی و رشته تحصیلی انجام شد. روش پژوهش توصیفی همبستگی بود و جامعه آماری این مطالعه شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در چهار حوزه تحصیلی فنی و مهندسی، مدیریت و حسابداری، روان شناسی و علوم تربیتی و آموزش زبان انگلیسی به حجم 6500 نفر بودند. با استفاده از فرمول کوکران 363 دانشجو با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری دادهها پرسشنامه سواد اطلاعاتی سیامک و داورپناه (2009) بود. یافتههای این مطالعه نشان داد بین گروه روان شناسی و علوم تربیتی و مدیریت و حسابداری اختلاف معنیداری وجود دارد (05/0 > P) و میانگین در گروه روان شناسی و علوم تربیتی بالاتر از مدیریت و حسابداری بود. همچنین بین گروه فنی و مهندسی و مدیریت و حسابداری اختلاف معنیداری مشاهده شد (05/0 > P) و میانگین در گروه فنی و مهندسی بالاتر از مدیریت و حسابداری بود. در مابقی حوزههای تحصیلی تفاوت معنیداری مشاهده نشد. پیشنهاد میشود جهت ارتقای سطح سواد اطلاعاتی دانشجویان اقدام به برگزاری کارگاههایی با هدف بالا بردن سواد رایانهای و سواد کتابخانهای دانشجویان و ترویج فرهنگ پژوهش محوری گردد.
The present study was conducted to investigate the relationship between information literacy and field of study. The research method was descriptive-correlative and the statistical population of this study included students of Islamic Azad University, Marvdasht Branch in four fields of technical and engineering education, management and accounting, psychology and educational sciences, and English language teaching with a volume of 6500 individuals. Using Cochran's formula, 363 students were selected by stratified random sampling. Data collection tools were Siamak and Davarpanah Information Literacy Questionnaire (2009). The findings of this study showed that there was a significant difference between the Department of Psychology and Educational Sciences and of Management and Accounting (P <0.05), and the average in the Department of Psychology and Educational Sciences was higher than that of management and accounting. There was also a significant difference between the technical and engineering group and management and accounting (P <0.05), and the average in the technical and engineering group was higher than that of management and accounting. There was no significant difference in the other areas of study. It is suggested that workshops with the aim of increasing computer literacy and library literacy of students and promoting research-oriented culture should be held in order to improve the level of information literacy of students.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش توصیفی همبستگی بود و جامعه آماری این مطالعه شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در چهار حوزه تحصیلی فنی و مهندسی، مدیریت و حسابداری، روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش زبان انگلیسی به حجم 6500 نفر بودند.
صیفوری (1388) در مطالعه خود نشان داد بین رشتههای مختلف تحصیلی جامعه موردپژوهش ازنظر سواد اطلاعاتی اختلاف معنیداری وجود دارد (Seifuri, V.
نتایج مطالعه نادری و همکاران (2013) نیز نشان داد بین میزان سواد اطلاعاتی دانشجویان دانشکده پرستاری با دانشجویان دانشکدههای پزشکی و دندانپزشکی تفاوت معنیدار وجود دارد (Naderi, M.
ازاینرو در مطالعه حاضر این سؤال مطرح میشود که آیا بین سواد اطلاعاتی با رشته تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد واحد مرودشت رابطه وجود دارد؟ روش پژوهش روش پژوهش حاضر، توصیفی همبستگی بود.
جامعه آماری این مطالعه شامل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت در چهار حوزه تحصیلی فنی و مهندسی، مدیریت و حسابداری، روانشناسی و علوم تربیتی و آموزش زبان انگلیسی بود که تعداد آنها 6500 نفر است.
نتیجه این مطالعه نشان داد بین گروه روانشناسی و علوم تربیتی و مدیریت و حسابداری در دانشجویان دانشگاه آزاد مرودشت ازنظر سواد اطلاعاتی تفاوت وجود دارد و میانگین سواد اطلاعاتی در گروه روانشناسی و علوم تربیتی بالاتر از گروه مدیریت و حسابداری است.
صیفوری (1388) در مطالعه خود نشان دادند بین رشتههای مختلف تحصیلی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه رازی کرمانشاه از نظر سواد اطلاعاتی اختلاف معنیداری وجود دارد (Seifuri, V.
نتایج این مطالعه همچنین نشان داد بین گروه مدیریت حسابداری، روانشناسی و علوم تربیتی و فنی و مهندسی با آموزش زبان انگلیسی ازنظر سواد اطلاعاتی تفاوت وجود ندارد.