چکیده:
شهرت باشگاههای ورزشی ازنظر تماشاگران آنها میتواند تأثیرات مثبت مستقیم و غیرمستقیم بر رفتار ذینفعان آنها داشته باشد؛ بنابراین، پژوهشگران برای ارزیابی این نوع شهرت بهدنبال ابزاری معتبر و پایا هستند. در مطالعة حاضر به تعیین ویژگیهای روانسنجی پرسشنامة فارسی «شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی» (جانگ و همکاران، 2015) پرداخته شد. این پرسشنامه شامل مؤلفههای عملکرد تیمی، تاریخچة تیم، مسئولیت اجتماعی تیم، تماشاگرمحوری، کیفیت مدیریت و سلامت مالی تیم بود. پس از دریافت مجوز از سازندگان پرسشنامه، روایی محتوایی و صوری آن با استفاده از گروه صاحبنظران تأیید شد. پرسشنامه به شیوه سهمرحلهای ترجمه شد. برای تعیین پایایی ابزار، مطالعهای مقدماتی روی 45 نفر از دانشجویان هوادار تیم استقلال و پرسپولیس اجرا شد. همچنین، برای سنجش روایی سازة ابزار نمونهای متشکل از 219 نفر از دانشجویانی انتخاب شدند که سابقة تماشای بازیهای دو تیم استقلال و پرسپولیس را از نزدیک داشتند. از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی و نرمافزار لیزرل برای تعیین روایی سازه استفاده شد. یافتهها نشان داد که معرفهای انتخابشده برای سنجش مؤلفههای شهرت تیمهای ورزشی از روایی لازم برخوردارند و بهخوبی میتوانند سازة مدنظر را بسنجند.با توجه به نتایج میتوان گفت که مقیاس انطباقیافتة شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی میتواند بهعنوان مقیاسی پایا و معتبر درمورد تیمهای ورزشی ایران بهکار رود.
Spectator-based sports team reputation can have positive direct and indirect impacts on stakeholders’ behavior. In this regard, researchers are also seeking for a valid and reliable instrument to evaluate this kind of reputation. Therefore, the validity and the reliability of the Spectator-Based Sports Team Reputation Scale (Jang et al., 2015) in Persian were determined in this study. The given scale consists of team performance, team tradition, team social responsibility, spectator orientation, management quality and financial soundness of teams. After obtaining permission from the developer of the scale, content validity and face validity were confirmed by a group of experts. The questionnaire was also translated based on a three-step approach. To determine the reliability of the given scale, a pilot study was carried out on 45 participants in the present study (university students). To assess the construct validity of the given scale, a sample of 219 students with experiences of watching the games of Esteghlal and Persepolis closely were selected. In addition, confirmatory factor analysis technique and the LISREL Software were employed to assess the construct validity of the scale. The findings showed that the agents selected to measure the components of sports team reputation were endowed with the required reliability and they could measure the construct very well (RMSEA≤0.05). Considering these results, it was argued that the adapted Spectator-Based Sports Team Reputation Scale could be applied as a reliable and valid questionnaire for Iranian sport teams.
خلاصه ماشینی:
در نمونههای ورزشی و جدید، اعتباریابی شهرت سازمانی و در حیطة تماشاگران بهعنوان اصلیترین ذینفعان سازمانهای ورزشی، پژوهش جانگ و همکاران (2015) وجود دارد که برای اولین بار آنها درزمینة ورزش به اعتباریابی ابزار «شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی» پرداختند.
آنها شش بعد اصلي عملکرد تیمی ، تاریخچة تیم ، مسئولیت اجتماعی تیم ، تماشاگرمحوری ، کیفیت مدیریت و سلامت مالی تیم را برای ارزیابی شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی در قالب 19 سؤال معرفی کردند.
نتایج این پژوهش میتواند به شناخت باشگاهها و تیمهای ورزشی از شهرت تماشاگرمحور خود بهصورت ادواری کمک کند و به سازمانهای حامی مالی ورزش در تعیین اثربخشی راهبردهای مناسب در حوزة تماشاگران کمک کند.
برای تعیین اعتبار پرسشنامة «شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی»، دانشجویان علوم ورزشی که سابقة رفتن به ورزشگاه و تماشای بازیهای دو تیم استقلال و پرسپولیس را از نزدیک داشتند، بهعنوان جامعة آماری انتخاب شدند؛ برایناساس، نمونة آماری این پژوهش شامل 219 نفر بود.
بدیهی است وجود ابزاری استاندارد دراینزمینه میتواند اطلاعات روا و پایایی را بهدست دهد که مدیران باشگاهها و پژوهشگران بازاریابی از آن استفاده کنند؛ بنابراین، هدف از انجام پژوهش حاضر اعتباریابی پرسشنامة «شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی» بود.
یافتههای مطالعات ولش و بیتی (2007)، ولش، بیتی و شیو (2009) و جانگ و همکاران (2015) نیز پایایی سازه و همسانی درونی پرسشنامة «شهرت سازمانی و تماشاگرمحور» را تأیید کردهاند؛ بنابراین، انتظار میرود این پرسشنامه شهرت تماشاگرمحور تیمهای ورزشی گوناگون را بهخوبی بسنجد.
International Journal of Sport Management and Marketing, 3(1), 39-57.