چکیده:
هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی با خودکارآمدی عمومی و اشتیاق کاری کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی است. روش این پژوهش توصیفی بوده و از نوع مطالعات همبستگی میباشد. جامعۀ آماری پژوهش را کلیۀ کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی تشکیل دادند (289 نفر) که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 159 نفر از میان آنها انتخاب شدند. براساس یافتهها مشخص شد که رابطۀ معناداری بین یادگیری سازمانی و خودکارآمدی عمومی و نیز یادگیری سازمانی و اشتیاق کاری کارکنان وجود دارد. همچنین نتایج بیانگر این است که از بین مؤلفههای یادگیری سازمانی، "انتقال و یکپارچهسازی دانش" قویترین متغیر در پیشبینی خودکارآمدی عمومی و اشتیاق کاری کارکنان میباشد. شایانذکر است که هر چهار مؤلفۀ یادگیری سازمانی، بخشی از واریانس متغیر خودکارآمدی عمومی را تبیین کردند. بخشی از واریانس متغیر اشتیاق نیز توسط سه مؤلفۀ (انتقال و یکپارچهسازی، تعهد مدیریت و فضای باز و آزمایشگری) متغیر یادگیری سازمانی تبیین گردید.
The aim of this study was to examine the relationship of organizational learning with general self-efficacy and work engagement in employees of Sport and Youth offices of Markazi province. Study method was descriptive and correlative. The statistical population of this study consisted of all employees of Sport and Youth offices of Markazi province (N=289) in 2013. 159 subjects were selected as the sample using simple random sampling method. Data were collected using Gomez Organizational Learning Questionnaire (2005), Bandura General Self-Efficacy Questionnaire (2001) and Scaufeli Work Engagement Questionnaire. In this study, Pearson correlation was used to assess the relationships and stepwise regression was applied to predict. The results showed a significant relationship between organizational learning (r=0.62) and general self-efficacy and also between organizational learning (r=0.57) and work engagement. Stepwise regression results showed that among the components of organizational learning, knowledge transfer and integration was the strongest variable to predict general self-efficacy and work engagement. All four components of organizational learning were able to explain 45% of the variance in general self-efficacy and three variables (transfer and integration, management commitment, openness) of organizational learning were able to explain 34% of the variance in work engagement.
خلاصه ماشینی:
استاد مديريت ورزشي، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، تهران، ایران تاريخ دريافت: 01/07/1394 تاريخ پذيرش: 28/08/1394 چکیده هدف از این پژوهش، بررسی رابطۀ یادگیری سازمانی با خودکارآمدی عمومی و اشتیاق کاری کارکنان در ادارات ورزش و جوانان استان مرکزی است.
همچنین نتایج بیانگر این است كه از بین مؤلفههای یادگیری سازمانی، "انتقال و یکپارچهسازی دانش" قويترين متغير در پيشبينی خودکارآمدی عمومی و اشتیاق کاری کارکنان میباشد.
همچنین، مقادیر همبستگی بین مؤلفههای یادگیری سازمانی تعهد مدیریت (27/0 =r)، دید سیستمی (24/0 =r) و فضای باز و آزمایشگری (49/0 =r)، بين انتقال و یکپارچهسازی (51/0 =r) با اشتیاق کاری از نظر آماری معنادار میباشد (05/0>P)؛ بنابراین، مدل پیشبینیشده بهلحاظ آماري معنادار است؛ ازاینرو، جهت تعیین بهترین پیشبینیکنندۀ خودکارآمدی عمومی از بین متغیرهای پیشبینیکننده، از مدل رگرسیون با روش گامبهگام استفاده شد.
(فضای باز) 51/1 + (تعهد مدیریت) 58/1 + ( انتقال) 27/1 + 01/10 = اشتیاق کاری بحث و نتیجهگیری نتایج تحلیلهای مربوط به فرضیۀ اول نشان داد که بین مؤلفههای یادگیری سازمانی با خودکارآمدی عمومی، همبستگی مثبت و معناداری وجود دارد.
The relationship between learning and organizational performance of Physical Education Organization of Islamic Republic.
Examine the relationship between organizational learning and organizational performance by developing staff at public universities in the South East of the country.
Examine the relationship between organizational learning, general self-efficacy and career path with a passion for working managers in Isfahan Steel Company.