چکیده:
ارزشهای بخش عمومی از ارکان مهم این بخش تلقی میشوند؛ شناسایی این ارزشها حایز اهمیت است چرا که آنها بهعنوان قطبنما، هدایتگر همه فعالیتهای سازمانهای دولتی هستند. مقاله حاضر با هدف تعیین ارزشهای عمومی موردقبول در بخش دولتی ایران انجام شده است. برای این منظور ارزشهای شناساییشده از ادبیات نظری با استفاده از روش دلفی فازی و بر مبنای خرد جمعی بررسی شدند. براساس نتایج حاصل از پژوهش، ارزشها در 5 دسته (اخلاقی، حرفهای، دموکراتیک، انسانی و دینی) قرار میگیرند. یافتههای بهدستآمده از این مرحله با استفاده از پرسشنامه و برای اولویتبندی ارزشها بین کارکنان سازمان برنامه و بودجه بدست آمده است. براساس نتایج این بخش ارزشهایی مانند صداقت، حقگرایی و صرفهجویی در اموال عمومی از اولویت بالاتری برخوردار بودند و برتری و نمایندگی در پایینترین اولویت قرار دارند.
Values of public sector are considered to be key elements in this sector; identifying these values is important because they have guiding role for public sector as a compass. This paper aims to determine public acceptance values in Iran's public sector. To this end, the identified values of theoretical literature were investigated using a fuzzy Delphi method based on consensus. Based on results of the research, values were identified in five categories (ethical, professional, democratic, human and religious). The findings of this phase were distributed among the staff of the Program and Budgeting Organization using a questionnaire to prioritize values. According to the results of this section, values such as honesty, fairness and saving in public property have higher priority and superiority and representation were the lowest priority.
خلاصه ماشینی:
Public values 116 کافی درباره اینکه چگونه این ارزش ها به مرحله عمل برسد، این دشواری را دوچندان کرده است .
در ادامه به دو مطالعه مهم در این زمینه اشاره میشود: طبقه بندی جرگنسن و بوزمن براساس مدل ارائه شده به وسیله جرگنسن و بوزمن ١ (٢٠٠٧)، ارزش های خدمات عمومی به سه دسته طبقه بندی می شوند: ارزش های اخلاقی : (صداقت ، انصاف ، رفتار اخلاقی ، حفاظت از پول و اموال عمومی ، شفافیت ، پاسخگویی ) ارزش های دموکراتیک :٢ (حاکمیت قانون ، منافع عمومی ، بیطرفی سیاسی، عدالت اجتماعی ، برابری ، حقوق شهروندی ، شفافیت ) ارزش های حرفه ای :٣ (پاسخگویی به مشتریان ، ابتکار عمل ، کارایی و اثربخشی ، مسئولیت قانونی مدیریت ، مسئولیت پذیری ) در این طبقه بندی ، ممکن است ارزشی در بیش از یک طبقـه بنـدی قـرار بگیـرد، بـرای نمونـه ، ارزش پاسخگویی میتواند هم در طبقه اخلاقی و هم در ارزش های دمکراتیک و ارزش تعـالی هم در طبقه ارزش های اخلاقی و هم در طبقه ارزش های حرفه ای قرار بگیرد [١٦].
شاخص های این ارزش در ادبیات نظری شامل درستی و راستی ، عدالت ، مسئولیت پذیری ، وفاداری ، برتری ، صداقت ، توجه ، پاکدامنی ، انصاف ، برابری ، پاسخگویی به مشتریان ، مسئولیت قانونی مدیران ، رفتار اخلاقی ، حفاظت از بودجه و اموال ، عمومی ، شفافیت است .
مقاله حاضر با هدف شناسایی و اولویت بندی ارزش های عمومی قبول شده در بخش دولتی ایران انجام شده است .