چکیده:
این مقاله به معرفی وضعیت پوشش و سیر تحول این جریان ازدورۀ باستان تا دورۀ اسلام پرداخته بود. با بررسی متون دینی اعم از تورات، انجیل و بررسی قوانین مدنی درجوامع قبل از اسلام مانند ایران و... که تابع متون مقدس بودهاند ومطالعه پیرامون تاریخ وساختار پوشش در این ادوار وادیان می رساند که پوشش یک فضیلت اخلاقی و انسانی در تمدنهای بشری به حساب می آمده و افرادجامعه خود را مقید به آن می دانسته و انحراف از آن به نوعی مقابله با ارزشهای تثبیت شده بوده که مواخذه و مجازات به همراه داشته است. پس پوشش در گذر زمان تغییر شکل بنیادی واصولی نداشته جز تفاوتی اندک آن هم در شکل پوشش که به فرهنگ وعرف ومقتضیات زمان وشرایط هر دوره ای برمی گردد.
خلاصه ماشینی:
با توجه به آنچه گفته شد، هدف نوشتار حاضر پاسخ به اين پرسش مي باشد که نقش و جايگاه زن در فلسطين طي سال هاي ١٩٩٣- ١٩٤٨م براساس چه ماهيت و کارکردي بوده است ؟ همچنين ماهيت فعاليت هاي سياسي آنان در دوره ي مذکور، برچه مبنايي مي باشد؟ براين اساس، مشارکت زنان فلسطين در جنبش ، جايگاه سياسي زنان در تحولات فلسطين ، نقش زنان در انتفاضه اول و موقعيت زن فلسطيني بعد از تشکيل حکومت خودگردان در اين مقاله مورد بررسي قرار گرفته است .
اين اتحاديه تنها نماينده ي قانوني زنان فلسطين بود که صفوف مبارزه آنان را سازمان دهي مي کرد و آن ها را براي شرکت در فعاليت هاي سياسي- اجتماعي آماده مي نمود.
زن فلسطين سهيم بودن خود را در روند نهضت انتفاضه به صورت فعال در قالب اتحاديه ها و انجمن هايي که خدمات اجتماعي و بهداشتي و فرهنگي و تعليمي را براي خانواده هاي اسيران فلسطيني ارائه مي دادند، آغاز کردند و دهها انجمن خيريه در شهرهاي مختلف تاسيس کردند که بعضي از آنها با هدف تنظيم وهماهنگ کردن مشارکت سياسي زنان برپاشدند(جاد،١٩٩٩: ٢٤).
اين دو موسسه زمينه ساز تشکيل جمعيت هاي خيريه جديد شد که به عنوان مثال مي توان به کميته اجرايي کنفرانس غزه در خصوص ارائه پناهندگي به آورگان با هدف گسترش مراکز فعاليت زنان در سال ١٩٥٠ اشاره کرد(عبدالهادي،١٩٩٩: ٣٢) بعداز انتفاضه همراه با پيشروي تظاهرات و راهپيمايي ها در کشورهاي عربي از جمله لبنان، اردن، سوريه و...