چکیده:
In his Nichomachean ethics, Aristotle has introduced Friendshiop (philia) as a civic virtue higher than justice. After Aristotle, Latin and Iranian thinkers articulated on the notions of “Amiticia” and “Dusti” as equivalent to Aristotel’s philia. In the modern times, while justice was regarded as legal system protecting individual rights, Friendship was reduced to a personal concern and was confined to private sphere of life. In recent time once again friendshiop has entered the intellectual melieu both in Iranian and German culture. In this paper three models of Friendship, namely Phronetic, Erfanic, and Phenomenological, are analysed, and, according to what these models pertain to, it is suggested that as regards convergence, it can be brought about by Friendship more than by Justice.
بیش از عدالت: پدیدارشناسی دوستی و عرفان
ارسطو در اخلاق نیکوماخوس» دوستی (philia)) را بهعنوان فضیلتی بالاتر از عدالت معرفی و بحث کرده است. بعد از
ارسطو, متفکرانی در دنیای لاتین و ایرانی» مفاهیم «آمیتیسیا» و «دوستی» را معادل فیلیای ارسطو به کار بردند و در مورد
آن اندیشهورزی کردهاند. در دوران مدرن» درحالی که «عدالت» چونان یک نظام حقوقی حامی حقوق فردی شدء دوستی به
یک دغلغه و مشغله شخصی تقلیل یافت و به عرصه خصوصی محدود و محصور شد. در دوران متأخرء بار دیگر دوستی
وارد فضا و عالم فکری شده است. در این مقاله سه الگوی فکری «دوستی»» یعنی الگوهای فرونتیکی» عرفانی» و پدیدار
شناختی تحلیل میشوند و براساس آنها گفته میشود که «همگرائی مدنی»» که شرط یک «زندگی مدنی» استء با «دوستی
بیش از «عدالت» امکان تحقق دارد.