چکیده:
The history of branding in Iran dates back to a few decades and its importance has recently been recognized by businessmen. The present study aims to add to the scientific aspect of branding, clarify the issue of branding, identify its principles and provide guidance for those making decisions in branding issues. Hence, the objective of this study is to provide a model for branding sporting sportswear in Iran. In the category of basic and data-based researches, this research is of mixed nature. This kind of study includes predetermined and emergent methods, open-ended and closed-ended questions, various forms of data, content and statistical analysis, and the final conclusions are based on the findings obtained from both qualitative and quantitative approaches. The present study was done using the exploratory tool compilation plan and based on it; the qualitative aspect of the research was done. Purposeful sampling and snowball sampling technique were used to perform in-depth interviews. A total of 15 interviews were conducted with experts. In fact, the sampling continued up to the step that the research reached to an adequate theoretical saturation. Based on the results, branding and sale of sportswear were classified into seven and eight levels, respectively. The findings include value creation, customer perception, online sales, accessibility, online payment conditions, displaying other customers' views and monitoring the sales. The research results also revealed all levels of recognizing the customer needs, competitors' activities, sportswear-related services, facilities, identification and pristine advertising that should be taken into consideration to brand Iranian sportswear.
برندسازی کال" و فروش کالای ورزشی در ایران:
مبتنی بر نظریة گرندد نئوری
برندسازی در ایران به چند دهه میرسد و صاحبان کسبوکار بهتازگی به اهمیت فراوان آن پی بردهاند. در این
تحقیق سعی بر این است که به جنبة علمی برندسازی افزوده و موضوع برندسازی روشن و اصول برندسازی
شناسایی شود و نیز برای افرادی که تصمیماتی مرتبط با برندسازی دارند راهنمایی باشد؛ بنابراین هدف از اجرای
این تحقیق ارائة مدلی برای برندسازی کالا و فروش کالای ورزشی در ایران است. این تحقیق در دستة تحقیقات
بنیادی و بر مبنای جستوجوی داده» دارای ماهیت ترکیبی است. این نوع از مطالعه اغلب شامل روشهای از پیش
تعیین شده و نوخاسته» سالات باز و بسته» شکلهای مختلف دادههاء تحلیل محتوایی و آماری و نتیجهگیری نهایی
براساس یافتههای بهدستآمده از دو رویکرد کیفی و کمی است. تحقیق حاضر با رویکرد طرح اکتشافی تدوین
ابزار انجام شد که براساس این طرح جنبهة کیفی تحقیق انجام شده است. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای
عمیق از روش نمونهگیری هدفمند و فن نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد. در مجموع ۱۵ مصاحبه با خبرگان و
متخصصان انجام شد. درواقع نمونهگیری تا جایی ادامه یافت که پژوهش به اشباع نظری و کفایت رسید. نتایج
نشان داد که برندسازی کالا به هفت سطح و فروش کالای ورزشی به هشت سطح دستهبندی میشود. مژلفههای
فروش کال" شامل ایجاد ارزش» درک مشتری» فروش آنلاین» دسترسی» شرایط پرداخت آنلاین» نمایش نظرات سایر
مشتریان و نظارت بر فروش است. همچنین نتایج نشان داد که برای برندسازی کالااهای ورزشی ایرانی باید همه
سطوح آگاهی از نیاز مشتریان» اطلاع از فعالیتهای رقباء خدمات مربوط به کالاء فراهم کردن امکانات» شناساندن
و تبلیغات اصیل باید انجام گیرد تا درنهایت به برندسازی در تمامی ابعاد و سطوح منجر شود.