چکیده:
مدیریت دانش اجتماعی فصل مشترک میان مدیریت دانش اجتماعی و سرمایه اجتماعی است که نقش مهمی را در استخراج دانش نهان اجتماعی بازی میکند، لذا هدف از انجام این پژوهش شناسایی ابعاد و مؤلفههای مدیریت دانش اجتماعی است. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجام شده است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحلهای فراترکیب سندلوسکی و باروسو استفاده شده است. همچنین در مجموع 44 منبع از 258 منبع برای انجام فراترکیب نهایی انتخاب شد که 224 کد، 25 مفهوم و 8 مقوله از آنها استخراج و با استفاده از نرمافزار آماری اِکسل 2016 به تجزیه و تحلیل آنها پرداخته شد. یافتهها نشان داد که مؤلفههای مدیریت دانش اجتماعی شامل سرمایه فکری (انسانی، ساختاری و ارتباطی)؛ سرمایه اجتماعی (ساختاری، شناختی و رابطهای)؛ مدیریت دانش (ابعاد دانش، انواع دانش، فرآیندهای مدیریت دانش، تبدیل دانش، اکوسامانه دانش و موانع آن)؛ ارتباطات (جمعی و فردی)؛ یادگیری (فردی، جمعی و سبکهای یادگیری)؛ رهبری (مهارتهای مدیریتی و سبکهای مدیریتی)؛ فرهنگ (اعتماد و علاقه و انگیزه)؛ و فناوری (رسانههای جمعی، وب معنایی، نرمافزارهای اجتماعی و سامانههای مدیریت اطلاعات و دانش) است. همچنین یافتهها نشان داد که مدل مفهومی مدیریت دانش اجتماعی متشکل از مؤلفههای دانش، سرمایه اجتماعی و فکری است که عوامل ارتباطی، فرهنگی، فناوری و رهبری نیز در آن دخیل هستند و تمام این عوامل بر روی هم اثرگذار هستند. درکل میتوان گفت که مدل مفهومی ارائه شده میتواند برای ارزیابی عوامل موفقیت مدیریت دانش اجتماعی در سازمانها کمک کند.
Social knowledge management is an intersection between social knowledge management and social capital that plays an important role in extracting implicit social knowledge. The purpose of this research is to manage the social knowledge management of social network users. This research is an applied research that is done with meta-synthesis. To analyze the data, seven step-by-step methods of Sandloski and Baruso have been used. A total of 44 sources out of 258 sources were selected for the final meta-synthesis from which 224 codes, 25 concepts, and 8 categories were extracted and analyzed using Excel 2016 statistical software.The findings showed that the components of social knowledge management include intellectual capital (human, structural and communication); social capital (structural, cognitive and relational); knowledge management (knowledge dimensions, knowledge types, knowledge management processes, knowledge conversion, knowledge ecosystem and its obstacles); communications (personal and collective); learning (individual, collective and learning styles); leadership (management skills and management styles); culture (trust and interest and motivation); and technology (social media, semantic web and information and knowledge management systems). Also, findings showed that the knowledge and the social and intellectual capitals are components of the conceptual model of social knowledge management and this model is affected by communication, culture, technology and leadership factors and there are interactions between all of the above-mentioned elements. Generally, it can be said that the proposed conceptual model can help to evaluate the success factors of social knowledge management in organizations. Keywords: Knowledge, Knowledge Management, Social Knowledge, Social Knowledge Management
خلاصه ماشینی:
1 Barben 2 Tolbert 3 Jung 52 باتوجه به رويکرد نيمه ساخت يافته بودن مديريت دانش و به کارگيري رويه هاي مختلف را براي شناسايي، ارزيابي، سازماندهي، ذخيره سازي و به کارگيري دانش به منظور تأمين نيازها و اهداف سازمان ها (خديور و الهي، ١٣٨٨، ص ، ٣؛ به نقل از: کالسس ، ٢٠٠٠) ميتوان گفت که مديريت دانش اجتماعي به عنوان مهمترين نوع سرمايه هاي معنوي و اولين منبع راهبردي در سازمان هاي يادگيرنده (کوبو١، ٢٠٠٢) از اهميت بسيار بالايي برخوردار است .
لذا مديريت دانش اجتماعي يکي از ابزارهاي بسيار مهم در کسب ، کشف ، توليد، ذخيره ، سازماندهي، اشتراک، اشاعه و استفاده از دانش اجتماعي سازمان ها است که ميتواند به جذب دانش به ويژه دانش نهان ، تقويت تعاملات و ارتباطات دروني و خارجي کارکنان با يکديگر 1 Laszlo 54 و دانش جمعي از طريق انجام کارها به صورت گروهي از طريق رسانه ها و شبکه هاي اجتماعي شده و ميزان خلاقيت و نوآوري و يادگيري جمعي را در سازمان ها بالا برده و به ارائه خدمات و محصولات با کيفيت منجر بشود.
مطالعه پيشنه هاي پژوهش نشان ميدهد که مفهوم مديريت دانش اجتماعي به تازگي وارد عرصه تحقيق و پژوهش شده و در حوزه مديريت دانش اجتماعي و ابعاد آن به صورت مشترک و 1 Jha and Jain 2 Jung and Sundar 3 Limaye, Sullivan, Dalessandro & Hendrix-Jenkins 4 Mas, Renaudin, Garlatti, and Massaro 63 يکجا پژوهش هاي کمي انجام شده و بيشتر به موضوعاتي مانند يادگيري اجتماعي، سرمايه اجتماعي، نرم افزارها و شبکه هاي اجتماعي، فرآيندهاي توليد، سازماندهي، تسهيم و استفاده از دانش و اثرات آن ها بر يکديگر تأکيد شده است .