چکیده:
رقابت جهانی و تغییرات سریع در تقاضا و نیاز به عرضه چابک، اهمیت مدیریت دانش بهعنوان یک موضوع راهبردی و منبع مزیت رقابتی در زنجیرههای تأمین را بیشتر ساخته است. با این پیش فرض بحث انتخاب راهبرد مدیریت دانش در زنجیرههای تامین اهمیت پیدا میکند، به این دلیل که اگر راهبرد مناسب با زنجیره تأمین اتخاذ نشود امکان موفقیت مدیریت دانش در زنجیره کم است. هدف از این پژوهش ارائه مدلی برای انتخاب راهبرد مدیریت دانش در زنجیره تأمین است. در مطالعه حاضر ابتدا متغیرهای تأثیرگذار بر راهبرد مدیریت دانش در زنجیره تأمین شناسایی و یک مدل برای انتخاب راهبرد ارائه شده است. دراین مدل به ترتیب راهبرد زنجیره تأمین، عوامل فرهنگی، ساختار شبکه توزیع، نواحی دانش بر، فرآیندهای خلق و انتشار دانش، رویکرد منابع انسانی و بلوغ فناوری اطلاعات زنجیره مورد بررسی قرار گرفته و ارتباط هر کدام از آنها با راهبردهای سامانهگرا و انسانگرای مدیریت دانش مشخص شده است. بهمنظور اعتبارسنجی مدل از نظرات خبرگان حوزه مدیریت دانش استفاده شده است. در مرحله بعد بهمنظور مدلسازی تاثیر عوامل بر انتخاب راهبرد، یک سامانه استنتاج فازی با استفاده از نرمافزار متلب طراحی شده است. بهعنوان مطالعه موردی زنجیره تأمین ایرانخودرو بهعنوان نمونه انتخاب شده است و بر اساس نظرات مدیران زنجیره و با استفاده از مدل و سامانه ارائهشده در پژوهش، عوامل تاثیرگذار بر راهبرد مدیریت دانش در زنجیره تأمین ایرانخودرو مورد بررسی قرار گرفت. نتایج نشان میدهد که راهبرد مناسب برای این زنجیره راهبرد سامانهگرا میباشد و در نهایت راهکارهای مدیریت دانش زنجیره تامین برای اساس راهبرد انتخابشده به شرکت مورد مطالعه، ارائه شده است. سامانه پیشنهادی در این پژوهش میتواند بهمنظور انتخاب راهبرد مدیریت دانش در هر زنجیره تامینی مورد استفاده قرار گیرد.
Global competition and rapid changes in demand and the need for agile supplies have increased the importance of knowledge management as a strategic issue and a source of competitive advantage in supply chains. Choosing a knowledge management strategy in supply chains is important, because if the right strategy is not adopted with the supply chain, the knowledge management success probability in the supply chain will decrease. In the first step of the present study, the variables affecting the knowledge management strategy in the supply chain are identified and a model for strategy selection is proposed. In this model, supply chain strategy, cultural factors, distribution network structure, knowledge-intensive areas, knowledge creation and dissemination processes, human resources approach and information technology maturity of the supply chain are examined, respectively, and the relationship of each one with system-oriented and human-oriented KM strategies is specified. In order to validate the model, the opinions of experts in the field of knowledge management are used. In the next step, in order to model the effect of factors on strategy selection, a fuzzy inference system is designed using the MATLAB software. Iran Khodro company's is selected as a case study and the factors affecting the knowledge management strategy in this company's supply chain are examined, based on the opinions of chain managers and using the proposed model and system. The results show that the appropriate strategy for this chain is a system-oriented strategy, and finally the supply chain knowledge management strategies based on the selected strategy are presented to the company under study. The proposed system in this study can be used to select the knowledge management strategy in any supply chain.
خلاصه ماشینی:
دراين مدل به ترتيب راهبرد زنجيره تأمين ، عوامل فرهنگي، ساختار شبکه توزيع ، نواحي دانش بر، فرآيندهاي خلق و انتشار دانش ، رويکرد منابع انساني و بلوغ فناوري اطلاعات زنجيره مورد بررسي قرار گرفته و ارتباط هر کدام از آنها با راهبردهاي سامانه گرا و انسان گراي مديريت دانش مشخص شده است .
به عنوان مطالعه موردي زنجيره تأمين ايران خودرو به عنوان نمونه انتخاب شده است و بر اساس نظرات مديران زنجيره و با استفاده از مدل و سامانه ارائه شده در پژوهش ، عوامل تاثيرگذار بر راهبرد مديريت دانش در زنجيره تأمين ايران خودرو مورد بررسي قرار گرفت .
در پژوهشي، مطالعات انجام شده از سال ٢٠٠١ تا ٢٠١٤ در موضوع ترکيبي مديريت دانش و زنجيره تأمين مورد بررسي و تجزيه و تحليل قرارگرفته است ، طبق نتايج اين پژوهش بيشترين موضوع مورد بررسي بحث اشتراکگذاري دانش در زنجيره تأمين بوده است ، موضوعاتي مانند سامانه هاي مديريت دانش ، انتقال دانش ، فناوري اطلاعات ، مدل هاي مديريت دانش ، جريان دانش ، يکپارچگي دانش ، کسب دانش ، ايجاد دانش ، مباحث هستيشناسي، داده کاوي و برنامه هاي کاربردي دانش نيز بعد از اشتراک دانش بيشترين موضوعات کارشده در حوزه تلفيق مديريت دانش و زنجيره تأمين بوده است (٢٠١٦ ,Kant &Bhosale ).
(Nonaka & Konno, 1998) ; (Dávideková & Hvorecký, 2016) ;(Choi & Lee, 2002) سطح اجتماعيسازي يکي از عوامل مؤثر در انتخاب راهبرد KM است که به سطوح فردي تا گروهي تقسيم ميشود همچنين سطح ترکيب عبارت است از ترکيب انواع دانش هاي صريح در سازمان (٢٠١٤,Khadivar et al).
"statistical control" in APA Dictionary of Psychology.