چکیده:
شکل گیری اتحادهای استراتژیک به عنوان ابزاری برای ادامه بقا در دنیای رقابتی امروز به امری رایج در میان صنایع مختلف تبدیل شده است. در این میان، انتخاب شریک، از جمله کلیدیترین مراحل در شکلگیری هرگونه اتحادی به شمار میرود. از اینجهت، مطالعات متعددی پیرامون انتخاب شریک و ویژگیهای آن صورت پذیرفته است. نظر میرسد که طرح این موضوع در صنعت گردشگری بخصوص در حوزههایی نظیر گردشگری پزشکی از تازگی برخوردار است. هدف پژوهش حاضر شناسایی شبکه مضمامین مرتبط با انتخاب شریک در اتحادهای استراتژیک گردشگری پزشکی در کشور بود. 17 نفر از خبرگان صنعت با استفاده از نمونه گیری گلولهبرفی شناسایی، دادهها از طریق مصاحبه نیمه-ساختاریافته گردآوری و با استفاده از نرم افزار Maxqda10 براساس روش تحلیل مضمون، تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد 3 مضمون فراگیر شناخت و ارتباطات، بررسی کردن و ویژگیهای شریک در انتخاب شریک در هنگام شکلگیری اتحاد استراتژیک میان کسب و کارهای گرشگری پزشکی، موثر میباشند.
Strategic alliances have come to prove instrumental across various industries owing to rapidly evolving and competitive world. Partner selection plays core and key role in any strategic alliance formation and its outcome. Though voluminous studies targeted partner selection in general, the subject has rarely investigated in tourism industry particularly in the context of a tourism type i.e. medical tourism and a specified market i.e. Iran. To this end, 17 medical tourism experts have been recognized by snowball sampling. Data have been gathered through semi-structured interviews and analyzed with Maxqda 10 software based on theme analysis. Findings show that 3 main themes including prior relation and cognition, probing about partner and partner characteristics can affect on medical tourism alliance formation in Iran.
خلاصه ماشینی:
شبکه مضامين مرتبط با انتخاب شريک در اتحادهاي استراتژيک گردشگري پزشکي 1 علي اصغر شالبافيان تاريخ دريافت : ٩٧/١/١٦-تاريخ پذيرش : ٩٨/٢/٢٣ چکيده شکل گيري اتحادهاي استراتژيک به عنوان ابزاري براي ادامه ي بقا در دنياي رقابتي امروز به امري رايج در ميان صنايع مختلف تبديل شده است .
ازاين رو، هدف از پژوهش حاضر شناسايي ابعاد و مؤلفه هاي مؤثر در انتخاب شريک در هنگام شکل گيري اتحادهاي استراتژيک ميان کسب وکارهاي گردشگري پزشکي است .
اين ارتباطات وراي روابط ميان سازماني مي تواند در شکل روابط بين فردي نيز تعريف شود تا جايي که روسنکوپف ، متيو و جئورج (٢٠٠١)، لارسون ٧ (١٩٩٢) و پانسيري ٨ (٢٠٠٩) به وجود روابط بين فردي قبل از ايجاد اتحاد به صورت عام و افرادي نظير نيلسون ٩ (٢٠٠٣)، رابسان و کاتسيکيس ١٠ (٢٠٠٥) و يانگ و همکاران (٢٠١٤) به صورت خاص به پيشينه روابط ميان مديران اشاره داشته اند؛ اما در خصوص شناخت 11 نسبت به شريک ؛ اين شناخت ميتواند در ارتباط با پيشينه شريک (مک کاتچئون و استارت ، ٢٠٠٠) تعريف گردد يا آگاهي از ويژگيهاي شريک را مدنظر قرار دهد (نيلسون ، ٢٠٠٣؛ گالاتي، ١٩٩٥؛ آدان و همکاران ، ٢٠١٠).
International strategic alliances in the Iranian pharmaceutical industry: an analysis of key success and failure factors.
A process model of global strategic alliance formation.