چکیده:
هدف این پژوهش سنجش سطح تعالی سازمانی شهرداری شیراز با استفاده از مدل الماس تعالی میباشد. لذا ضمن مطالعه ادبیات و پیشینه تحقیق، وضعیت ابعاد مدل الماس تعالی در میان جامعه آماری تحقیق (مدیران و معاونان کلیدی شهرداری مرکزی شیراز) به روش تمام شماری، بررسی شد. در این پژوهش از پرسشنامه استاندارد مدل الماس تعالی استفاده شد که روایی آن نیز مورد تایید قرار گرفت. آسیبشناسی شهرداری شیراز نشان داد که معیارهای اولویتدار برای اقدام به ترتیب عبارتند از: مشتریمداری، کیفیت خدمت، استراتژی خدمت، ساختار سازمانی منعطف، مدیریت اطلاعات، رهبری و کارکنان. نتایج آزمون تی نشان داد که تمامی ابعاد مدل الماس تعالی دارای وضعیت حد متوسط میباشند. در نهایت24 آسیب سازمانی شناسایی شد که ذیلا برخی از مهمترین آنها آمده است: عدم برنامهریزی نیروی انسانی، عدم تشویق توسعه و تعالی کارهای گروهی بهجای بهبود و ارتقای کارهای فردی، عدم برنامهریزی جهت پیشبینی آینده فعالیتها، عدم توانمندسازی کارکنان جهت اجرای استراتژی.
This study aimed to assess the level of organizational excellence using Business Excellence Diamond Model in
Shiraz Municipality. We also studied the research literature and the diamond model of excellence status in the
total sample (top managers and key aides of Shiraz Municipality) counting all members. In this study, standard
questionnaires were used and its validity was confirmed. Pathology of Shiraz Municipality indicated that the
criteria for priority action are respectively: Customer Satisfaction, Service Quality, Service Strategy, Flexible
Organizational Structure, Information Management, Leadership and Staff. T-test results showed that the
diamond model of excellence in all aspects of conditions is moderate. Finally 24 organizational damages were
identified that some of the most important of them are stated: Lack of Humam Resource Planning, not to
encourage excellence, development and improvement of teamwork rather than individual jobs, lack of planning
for anticipating of future activities, lack of enabling staff to implement the strategy.