چکیده:
آشنایی سنجیده و علمی با بازاریابی گوناگون و توانمندیها و کاستیهای هر بنگاه، مستلزم بررسیهای دورهای و مداوم از عملکرد آن بنگاه است که بدون آن امکان بهبود در عملکرد یک بنگاه وجود نخواهد شد. ابزار پیاده سازی این فرآیند مهم و حساس، ممیزی بازاریابی است. در سایه ممیزی بازاریابی است که پژوهشی گسترده و همه جانبه در وضعیت کلیه ی ارکان و فعالیتهای بنگاه امکانپذیر است. بازاریابی نقش مهمی در تعیین رویکرد راهبردی و نتایج عملکرد در شرکت دارد و اگر به صورت منطقی و هوشیارانه در شرایط رقابتی مورد استفاده قرار گیرد، باعث میشود سازمان از چالشهای موجود و موانع، گذرکرده و دسترسی به اهداف برایش میسر شود. از این رو، هدف تحقیق بررسی تاثیر ممیزی بازاریابی بر کسب و کارهای خانگی میباشد. این تحقیق از نوع تحقیقات کاربردی، توصیفی – پیمایشی و با ابزار پرسشنامه است که در قالب سه فرضیه اصلی و دو فرضیه فرعی، اثر عوامل بازاریابی بر کسب و کارهای خانگی را مورد بررسی قررا داده است. نمونه تحقیق با استفاده از فرمول کوکران معادل 380 نمونه از بین کسب و کارهای خانگی در استان خراسان جنوبی تعیین گردید. نتایج تحقیق نشان میدهند که میزان تاثیر عوامل محیط، استراتژی، سازمان، نظام، بهرهوری و وظایف بازاریابی بر کسب و کارهای خانگی استان خراسان جنوبی معنادار و در سطح بالا میباشد. در صورتی که عوامل محیط کنونی، استراتژی کنونی، سازمان کنونی، نظام کنونی، بهرهوری کنونی و وظایف کنونی در استان خراسان جنوبی از وضعیت مطلوبی برخوردار نمیباشند و میزان کنونی این عوامل در استان در سطح پایین است. همچنین نتایج تحقیق نشان میدهد، جنبههای مختلف عوامل مربوط به ممیزی بازاریابی از اولویت یکسانی برخوردار نیستند و اختلاف معناداری بین این عوامل وجود دارد. این عوامل به ترتیب برابر است با: 1-سازمان بازاریابی، 2-نظام بازاریابی، 3-استراتژی بازاریابی، 4-وظایف بازاریابی، 5-بهره وری بازاریابی، 6-محیط بازاریابی
A meticulous and scientific acquaintance with marketing and the capabilities and shortcomings of the site will
require periodic and continuous reviews of the firm's performance without which it will not be possible to
improve the performance of the firm. The implementation tool for this critical process is marketing auditing.
Extensive and comprehensive research on the status of all elements of the firm's activities is possible. Marketing
plays an important role in determining the strategic approach and performance outcomes of a company, if used
wisely and competitively in competitive situations, making the organization overcome existing challenges and
barriers. Access goals for him It is possible. Therefore, the purpose of this study is to investigate the impact of
marketing auditing on home and office jobs. The research sample was determined using Cochran formula
equivalent to 380 samples of household businesses in South Khorasan province. The results show that the effect
of environment, strategy, organization, system, productivity and marketing tasks on South Khorasan province
household and business affairs is significant and Is at a high level. Whereas the factors of the present
environment, current strategy, current organization, current system, current productivity and current tasks in
southern Khorasan are not in a good position and the current level of these factors is low in the province. The
results also show that different aspects of marketing audit factors are not the same priority and there is a
significant difference between these factors. These factors are as follows:1-marketing organization,2- marketing
system,3-marketing strategy,4-Marketing Tasks,5-Marketing Productivity,6-Marketing Environment.
خلاصه ماشینی:
ممیزی بازاریابی کسب و کارهای خانگی در استان خراسان جنوبی 1 ( محمد رضا دهقان اشکذری1، شهناز نایب زاده2، سیده فاطمه حسینی3 1 عضو هیات علمی رسمی آزمایشی گروه مدیریت کسب و کار و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد، یزد ایران، دانشجوی دکترای کارآفرینی گرایش کسب و کارنوین، دانشگاه تهران، تهران، ایران 2 دانشیار گروه مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت بازاریابی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یزد، ایران 3 دانشجوی کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی، گرایش بازاریابی، دانشگاه ازاد اسلامی یزد، ایران چکیده آشنایی سنجیده و علمی با بازاریابی گوناگون و توانمندی ها و کاستی های هر بنگاه، مستلزم بررسیهای دوره ای و مداوم از عملکرد آن بنگاه است که بدون آن امکان بهبود در عملکرد یک بنگاه وجود نخواهد شد.
از نظر موضوعی در این تحقیق به بررسی ممیزی بازاریابی بر کسب و کار های خانگی استان خراسان جنوبی پرداخته می شود.
برای بررسی سطح تأثیر بازاریابی بر کسب و کارهای خانگی از آزمون t تک گروهی استفاده گردید و نتایج جدول شماره 3، به دست آمد.
برای بررسی میزان تأثیر عوامل مربوط به ممیزی بازاریابی بر کسب و کارهای خانگی از آزمون t تک گروهی استفاده گردید و نتایج جدول 4به دست آمد.
برای بررسی تأثیر کنونی بازاریابی بر کسب و کارهای خانگی از آزمون t تک گروهی استفاده گردید و نتایج جدول شماره 4، به دست آمد.