چکیده:
هدف: هدف این مطالعه تهیه بسته روانی-آموزشی مبتنی بر مدرسه و اثربخشی آن در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگی برای کنکور بود. روش: روش پژوهش تحلیل اسنادی و روش آزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگی برای کنکور شهر اردبیل در سال تحصیلی 96-97 میباشد (3694N=). برای انتخاب نمونه پژوهش با استفاده از روش در دسترس، ابتدا 30 دانشآموز دختر پایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری انتخاب و سپس بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفره) و کنترل (15 نفره) گمارده شد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه فرسودگی تحصیلی برسو و پرسشنامه اشتیاق تحصیلی شوفلی استفاده شد. یافتهها: برای تهیه بسته روانی- آموزشی مبتنی بر مدرسه، براساس مطالعات و پژوهشهای انجام گرفته و همچنین نتایج مطالعات که بر اثربخش بودن مداخلات مختلف بر متغیرهای فرسودگی تحصیلی اشتیاق تحصیلی، تأکید داشتند استفاده شد. بعد از اجرای پیشآزمون در محل مدرسه، متغیر مستقل در 8 جلسه آموزش گروهی و هر جلسه 2 ساعت، برای گروه آزمایش اعمال شد. بعد از اتمام جلسات آموزشی بر روی گروه آزمایش، به اجرای پرسشنامه DASS بهعنوان پسآزمون روی هر دو گروه آزمایش و کنترل اقدام شد. جهت تحلیل دادهها از روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MACOVA) استفاده گردید. نتیجهگیری: نتایج مطالعه نشان داد بسته آموزشی تهیه شده در کاهش فرسودگی تحصیلی و ارتقای اشتیاق تحصیلی دانشآموزان دخترپایه دوازدهم متوسطه دوره دوم پیش کنکوری تأثیر دارد و ضروری است این بسته آموزشی مبتنی بر مدرسه توسط مشاوران در مدرسه مورداستفاده قرار گیرد.
Objective: The purpose of this study was to prepare a school-based psycho-educational package and its effectiveness in reducing academic burnout and enhancing academic achievement in 12th grade secondary school students preparing for entrance exams. Method: The research method was documentary analysis and experimental method with pre-test and post-test with control group.The statistical population of the study consisted of 12th grade girl students in the second semester preparing for the university entrance exam in Ardabil in the academic year 2016-2017 (N = 3694). In order to select the research sample using available method, 30 female students of 12th grade secondary school were selected and then randomly assigned to experimental (15 person) and control (15 person) groups. The data were collected using the Bareso Burnout Questionnaire and the Schofley Academic Craving Questionnaire. To prepare the school-based psycho-educational package, based on studies and researches, as well as the results of studies that emphasized the effectiveness of different interventions on academic burnout variables, academic burnout was used. After the pre-test at the school site, the independent variable was applied to the experimental group in 8 sessions of group training and each session 2 hours. After the training sessions on the experimental group, DASS questionnaire was administered to both experimental and control groups. Multivariate analysis of covariance (MACOVA) was used to analyze the data . Results:The results of the study showed that the educational package prepared to reduce the academic burnout and enhance the educational attainment of 12th grade girls in the second grade of pre-Masters . Conclusion: it is necessary to use this school-based educational package by school counselors.
خلاصه ماشینی:
تهيه بسته رواني-آموزشي مبتني بر مدرسه و بررسي اثربخشي آن بر فرسودگي تحصيلي و ارتقاي اشتياق تحصيلي دانش آموزان دخترپايه دوازدهم متوسطه دوره دوم پيش کنکوري Preparation of a School-Based Psycho-Educational Package and its Effect on Academic Burnout and Academic Achievement in 12th Grade Secondary School Students سهيلا ايمان پرور١، محمد نريماني ٢*، سميه تکلوي ٣، تورج هاشمي 4 دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٦/٢٥ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٩/٠٢ چکيده هدف : هدف اين مطالعه تهيه بسته رواني-آموزشي مبتني بر مدرسه و اثربخشي آن در کاهش فرسودگي تحصيلي و ارتقاي اشتياق تحصيلي دانش آموزان دخترپايه دوازدهم متوسطه دوره دوم در حال آمادگي براي کنکور بود.
نتيجه گيري: نتايج مطالعه نشان داد بسته آموزشي تهيه شده در کاهش فرسودگي تحصيلي و ارتقاي اشتياق تحصيلي دانش آموزان دخترپايه دوازدهم متوسطه دوره دوم پيش کنکوري تأثير دارد و ضروري است اين بسته آموزشي مبتني بر مدرسه توسط مشاوران در مدرسه مورداستفاده قرار گيرد.
در اين ارتباط ، صبحي قراملکي، حاجلو و بابايي (١٣٩٣) در پژوهشي گزارش نمودند که آموزش مهارت هاي مديريت زمان موجب کاهش اهمال کاري و افزايش اشتياق تحصيلي در بين دانش آموزان ميگردد و کارآمدي آن ها را بهبود ميبخشد.
بحث و نتيجه گيري هدف از پژوهش حاضر تهيه بسته رواني-آموزشي مبتني بر مدرسه و بررسي اثربخشي آن در کاهش فرسودگي تحصيلي و ارتقاي اشتياق تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دوازدهم متوسطه دوره دوم پيش کنکوري بود.
ازاين رو ميتوان مطرح کرد بسته رواني- آموزشي مبتني بر مدرسه در کاهش فرسودگي تحصيلي و افزايش اشتياق تحصيلي دانش آموزان دختر پايه دوازدهم متوسطه دوره دوم پيش کنکوري مؤثر است .