چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین تابآوری، سبکهای یادگیری و راهبردهای مقابلهای دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه بوعلی سینا و پیشبینی عملکرد تحصیلی براساس این مؤلفهها بود. روش: روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش دانشجویان کارشناسیارشد دانشگاه بوعلی سینا در سال تحصیلی 98-97 به تعداد 2378 نفر بود. روش نمونهگیری، طبقهای نسبی بود که با استفاده از جدول مورگان 331 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه تابآوری کانر-دیویسون (2003)، پرسشنامه فرآیند مطالعه دوعاملی تجدیدنظر شده بیگز و همکاران (2001)، پرسشنامه راهبردهای مقابله اندلر و پـارکر (1990) و پرسشنامه عملکرد تحصیلی محقق ساخته بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمون کلموگراف اسمیرنف، همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی همزمان استفاده شد. یافتهها: نتایج بهدستآمده نشان میدهد که بین تابآوری، سبکهای یادگیری، راهبردهای مقابلهای و عملکرد تحصیلی رابطه وجود دارد. سبک عمیق؛ راهبرد مقابله مسـأله مـدار؛ اجتنـابی و تابآوری پیشبینیکننده خوبی برای عملکرد تحصیلی در بعد مفهومی و ریهایی میباشند و در نهایت سبک عمیق؛ مسـألهمـدار و تابآوری پیشبینیکننده خوبی برای عملکرد تحصیلی در بعد ریهایی میباشند. نتیجهگیری: در نتیجه باید بتوان دانشجویان را به سمت سبکهای یادگیری عمیق و مساله مدار سوق داد تا بتوان عملکرد تحصیلی بهتری را برای آنها انتظار داشت.
Purpose:The purpose of this study was to investigate the relationship between resilience, learning approaches and coping strategies of master students of Bu-Ali Sina University and predicting academic performance based on these components. Method:The research method was descriptive of type correlation. The statistical population of this study was master student of Bu Ali Sina University in the academic year of 1998-97 with 2378 People. The sampling method was a relativistic cluster selected using Morgan's table of 331 People. Data collection Tool were questionnaire of the Connor-Davison resilience (2003), Revised Two-Factor Study Process Biggs et al (2001), Coping Strategies Andler & Parker (1990) and academic performance questionnaire researcher-made. For Data analysis were used of,Kolmogorov–Smirnov test, Pearson correlation and linear regression of type Enter. Results:The results show that is a relationship between resilience, learning approaches, coping strategies and academic performance. Deep approach; problem-oriented coping strategy; avoidance and resiliency are good predictors of academic performance in conceptual, procedural and attitudinal dimensions. Conclusion:As a result, students should be drawn to deep learning and problem-oriented learning styles in order to expect better academic performance.
خلاصه ماشینی:
رابطه بين تاب آوري، راهبردهاي مقابله اي با سبک هاي يادگيري و عملکرد تحصيلي The Relationship between Resilience, Coping Strategies and Learning Approaches and Academic Performance محمدجواد يدالهيفر١*، داوود ميرزايي ٢ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٠٣/٠١ پذيرش مقاله : ١٣٩٨/٠٩/٢٢ چکيده هدف : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين تاب آوري ، سبک هاي يادگيري و راهبردهاي مقابله اي دانشجويان کارشناسي ارشد دانشگاه بوعلي سينا و پيش بيني عملکرد تحصيلي براساس اين مؤلفه ها بود.
يافته ها: نتايج به دست آمده نشان مي دهد که بين تاب آوري ، سبک هاي يادگيري، راهبردهاي مقابله اي و عملکرد تحصيلي رابطه وجود دارد.
دي لا فونته (٢٠١٧) تاب آوري را به عنوان متغير متا انگيزشي معرفي مي کند که با سبک هاي يادگيري و راهبردهاي مقابله اي ارتباط دارد و ميتواند پيشرفت تحصيلي دانشجويان را پيش بيني نمايد.
دي لا فونته (٢٠١٧) در پژوهشي نشان داده است که تاب آوري ، سبک هاي يادگيري و راهبردهاي مقابله اي با هم داراي رابطه هستند و مي توانند پيشرفت تحصيلي را پيش بيني نمايند.
با توجه به آنچه بيان شد بررسي ارتباط بين متغيرهاي روان شناختي و آموزشي در دانشگاه کمک ميکند تا نقش هر يک براي واکنش به استرس تحصيلي تعيين شود؛ بنابراين هدف پژوهش اين است که آيا بين تاب آوري، راهبردهاي مقابله اي با سبک هاي يادگيري و عملکرد تحصيلي رابطه وجود دارد؟ 1.
بحث و نتيجه گيري نتايج به دست آمده نشان مي دهد که بين تاب آوري ، سبک هاي يادگيري، راهبردهاي مقابله اي و عملکرد تحصيلي رابطه وجود دارد.