چکیده:
سرمایه اجتماعی از مفاهیم نوینی است که نقش بسیار مهمتری نسبت به سرمایه فیزیکی و انسانی در سازمانها و جوامع، ایفا میکند. امروزه در جامعهشناسی و اقتصاد و به تازگی در مدیریت و سازمان، مفهوم سرمایه اجتماعی به صورت گستردهای مورد استفاده قرار گرفته است. پژوهش پیشرو، با هدف شناسایی رابطه سرمایه اجتماعی با انتقال دانش با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی و نقش تعدیلگر ظرفیت جذب در سازمان امور مالیاتی شهر تهران صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش کلیه کارکنان اداره کل امور مالیاتی جنوب تهران (ستادی و اجرایی) به تعداد 700 نفر بودند که 248 نفر بر اساس جدول کرجسی و مورگان به روش طبقهای نسبی، به عنوان نمونه انتخاب شدند. پژوهش از لحاظ هدف کاربردی، از لحاظ ماهیت و روش، توصیفی پیمایشی و از نوع همبستگی است. ابزار جمعآوری اطلاعات، پرسشنامه استاندارد 28 پرسشی بود که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ و روایی از طریق تحلیل عاملی تاییدی بررسی شد. نتایج مدل تحلیل مسیر و معادلات ساختاری با نرمافزار آموس نشان داد متغیر سرمایه اجتماعی و ابعاد آن با انتقال دانش بهطور مستقیم و غیرمستقیم از طریق یادگیری سازمانی و ابعاد آن رابطه مثبت و معنادار دارد.
Social capital is a new concept that plays a much more important role than physical and human capital in
organizations and societies. Today, in sociology and economics, and recently in management and organization,
the concept of social capital has been widely used. The purpose of this study is to identify the social relationship
with the transfer of knowledge, according to the mediating role of organizational learning and the moderator role
of the absorptive capacity in the Tehran Tax Affairs Organization. The statistical population of this study was all
employees of the General Directorate of Tax Affairs of South of Tehran (Headquarters and Executive) in the
number of 700 employees, of which 248 employees were selected as sample according to the Krejcie and
Morgan table in a relative stratified method. The research is applied objectively, in terms of nature is descriptivesurvey
and from correlational type. The data collection tool was a 28-question standard questionnaire that its
reliability was verified through Cronbach's alpha and its validity was verified through confirmatory factor
analysis. The results of path analysis and structural equations with Amos software showed that social capital and
its dimensions have a positive and significant relationship with the transfer of knowledge directly and indirectly
through organizational learning and its dimensions.
خلاصه ماشینی:
سازمان يادگيرنده سازماني است كه تمامي قدرت فكري، دانش و تجربه سازمان را براي ايجاد تغييرات و بهبود مستمر در جهت توسعه در اختيار گرفته و برآن Competitive Creativity Innovation Organisational Learning Organizational knowledge Knowledge-based Theory of the Firm Haraldsdottir et al knowledge transfer Garrido-Moreno et al Nahapiet and Goshal Social capital Googins Trust Common Values and Behaviors Connections Cooperation Mutual commitment Liu Lee مديريت ميكند (ترانتوپولوس و همکاران 1 ، 2017).
(به تصوير صفحه مراجعه شود)شکل1: مدل تحقیق (لیو و همکاران، 2018) با توجه به مدل فوق، تحقیق حاضر قصد دارد به بررسی فرضیههای زیر در سازمان امور مالیاتی شهر تهران بپردازد: فرضیه اصلی: یادگیری سازمانی در رابطه بین سرمایه اجتماعی با انتقال دانش نقش میانجی ایفا میکند.
مقبولیت مدل بر اساس شاخصهای برازش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} ارزیابی فرضیه اصلی پژوهش با توجه به مدل طراحی شده در شکل 2 می توان میزان رابطه غیرمستقیم سرمایه اجتماعی بر انتقال دانش با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی را محاسبه نمود.
نتایج آزمون فرضیه اصلی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} میتوان بیان نمود كه فرض یک با 99 درصد اطمینان تأیید میشود و با توجه به مثبت بودن این ضریب میتوان بیان نمود كه سرمایه اجتماعی با انتقال دانش رابطه دارد و این رابطه تابعی از متغیر یادگیری سازمانی میباشد.
بنابراین براساس محاسبات انجام شده، ضریب مسیر 47/1 به دست آمده، لذا میتوان بیان نمود که فرضیه اول مبنی بر این كه یادگیری سازمانی در رابطه بین سرمایه اجتماعی با انتقال دانش نقش میانجی ایفا میکند، تأیید میشود.