چکیده:
هدف از این تحقیق، محاسبه پیشرفت پروژه با نگرشی جامع و با در نظر گرفتن کلیه معیارهای موثر در پیشرفت میباشد، بهنحویکه با ارائه اطلاعات واقعی رضایت دستاندرکاران مدیریت پروژه را برآورده سازد. جامعه آماری این تحقیق تمامی پرسنل دفتر نظارت اداره کل نوسازی مدارس فارس و مدیران پروژه، پروژههای فعال که مشتمل بر 35 نفر میباشد که بر اساس جدول مورگان و فرمول کوکران میبایست 32 نفر از این تعداد بهعنوان نمونه انتخاب میگردید که بر اساس نظر کارشناسان امر تمامی 35 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شد. جهت جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته شامل 66 گویه استفاده گردید که پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ برابر 83 درصد به دست آمد. در الگوریتم ارائه شده در این تحقیق چهار فاز پروژه شامل فاز نظری، فاز طرح و برنامهریزی، فاز اجرا و فاز اختتامیه وجود دارد. شاخصهایی که میتواند در محاسبه سهم هر فعالیت در آن فاز و در کل پروژه مورد استفاده قرار گیرد شناسایی گردیده است، سپس با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی سهم هر فاز از کل پروژه و اولویت عوامل تاثیرگذار بر میزان پیشرفت فیزیکی پروژهها و در نهایت میزان پیشرفت کل پروژه محاسبه شده است. همچنین جهت توضیح مدل ارائه شده، پروژهای عملی که از این روش جهت برآورد میزان پیشرفت پروژه استفاده شده ارائه میگردد. نتایج تحقیق نشان میدهد که عامل هزینه با بیشترین تاثیر و سایر عوامل به ترتیب عامل زمان، نیروی انسانی، سایر منابع، تعداد فعالیتهای بحرانی، وضعیت تدارکات در پروژههای عمرانی نقش دارند.
This research aimed to calculate the progress of a project with a holistic view and taking into account all
effective criteria in progress, in a way that project managers satisfy staff by providing real-time information. The
statistical population of this study included all the supervisory office personnel of General Office of Fars School
Renovation and project managers, active projects comprising 35 people. According to Morgan's table and
Cochrane's formula, 32 of them were selected as sample, and according to experts, all 35 people were selected as
sample. A researcher-made questionnaire consisting of 66 items was used for data collection. Its reliability was
obtained by Cronbach's alpha at 83%. In the algorithm presented in this research, there are four project phases
including theoretical phase, planning phase, implementation phase and closing phase. The indicators that can be
used to calculate the share of each activity in that phase and throughout the project have been identified and then,
using the hierarchical analysis model, the contribution of each phase to the whole project and the priority of the
factors affecting the physical progress of the projects and finally the overall project progress rate are calculated.
Also to explain the proposed model, a practical project is presented that uses this method to estimate the progress
of the project. The results show that cost factor has the most influence on other factors, namely time factor,
manpower, other resources, number of critical activities, procurement status in construction projects.
خلاصه ماشینی:
شناسایی و اولویتبندی شاخصهای تأثیرگذار بر مدیریت پروژهها با استفاده از تکنیک AHP رضا کشاورز دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت دولتی گرایش توسعه منابع انسانی، دانشگاه پیام نور، ایران چکیده هدف از این تحقیق، محاسبه پیشرفت پروژه با نگرشی جامع و با در نظر گرفتن کلیه معیارهای مؤثر در پیشرفت میباشد، بهنحویکه با ارائه اطلاعات واقعی رضایت دستاندرکاران مدیریت پروژه را برآورده سازد.
اهداف تحقیق در راستای محور های مهم واساسی در برنامه توسعه کشور، استفاده ازحداکثر توان داخلی دراجرای طرح ها و پروژهها ی عمرانی، صنعتی و خدماتی مورد تاکید بسیار قرار دارد در این زمینه موضوع کنترل زمانبندی و کنترل پیشرفت فیزیکی پروژه با توجه به قراردادهای منعقده جهت بهبود بخشیدن به برنامهریزی های آتی توسعه و جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه های ملی و خسارت های جبران ناپذیر ناشی از تاخیر در انجام پروژه، مقوله ای انکار ناپذیر است.
این پژوهش به منظور شناسایی و اولویتبندی عوامل تاثیرگذاربرمیزان پیشرفت فیزیکی پروژهها با استفاده از روش سلسه مراتبی گروهی است و جامعه مورد تحقیق تمامی پرسنل شاغل در دفتر نظارت و دفتر فنی چندین پروژه (پروژههای فعال) میباشد که بر اساس جدول مورگان و با توجه به این که تعداد جامعه آماری 35 نفر میباشد تمامی 35 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدهاند و پرسشنامه میان آنها توزیع شده است و در نهایت همه پرسشنامهها تکمیل و مجدداً مورد بازآزمایی قرار گرفت.